Nå går det oppover med kinobesøket igjen

Kinobesøket generelt har hatt en nedgang, men Oslo opplevde en økning på 4 prosent i april og mai. Mye takket være det nye kinosenteret Odeon på Storo.

Odeon-sjef Ivar Halstvedt er svært fornøyd med at 120.000 kinogjengere har vært innom det nye kinosenteret på Storo siden åpningen.

Etter at det nye kinosenteret Odeon med 14 saler åpnet 22. mars, har det vært en reell økning i kinomarkedet i Oslo.

Tallene dekker bare to måneder, som er altfor lite til å trekke noen bastante konklusjoner. Men de gir en god pekepinn.

– Det viktigste funnet er at kinomarkedet i Oslo har økt betydelig, og at det i liten grad har vært kannibalisering. Det har åpenbart vært for liten kapasitet og for få kinoer i Oslo, noe mange av oss har visst lenge, sier Guttorm Petterson i bransjeorganisasjonen Film & Kino.

Lavt antall kinoer i Oslo

Odeon-sjef Ivar Halstvedt er svært fornøyd med publikumstallene.

– Vi nærmer oss nå 120.000 besøk siden åpningen 22. mars. Mange trodde vi ville kannibalisere veldig på kinoene i Oslo. Isteden har vi generert nytt besøk. Flere har gått på kino enn før, og det ser ikke ut som om vi har tatt publikum fra kinoer i randsonene heller, sier Halstvedt.

Han understreker at Oslo har et lavt antall kinosaler hvis en ser på behovet ut fra en internasjonale tall.

– Vi som jobber med kino i mange land, har beregnet behovet til å være en kinosal pr. 10.000 innbyggere. Ifølge disse beregningene skulle Oslo hatt 62,3 kinosaler. Byen hadde bare 27 saler frem til vi kom med 14 nye i filmsenteret på Storo.

Publikum har strømmet til det nye kinosenteret på Storo.

Nye saler bidrar til vekst

Konkurrenten Nordisk Film Kino drifter de fleste kinoer i Oslo og har ikke opplevd stor publikumsnedgang i sine saler.

– Vår erfaring så langt er at Odeon har tatt noe besøk fra de øvrige kinoene i Oslo og omegn, men at dette er på et lavere nivå enn det vi hadde forventet, sier administrerende direktør Jannicke Haugen i Nordisk Film Kino.

– I stedet har de nye salene først og fremst bidratt til vekst i markedet. Vi ser videre at våre egne konseptsaler som 4DX og Supreme, begge på Ringen, har stått seg veldig godt i den nye konkurransesituasjonen. Det er tydelig at Oslos befolkning ønsker seg opplevelser utenom det vanlige når den skal på kino, fastslår hun.

Avengers: Infinity War mest populære film

I Oslo har kinobesøket økt med 4 prosent i april og mai i forhold til i fjor. Både Odeon og Nordisk Film Kino hadde Avengers: Infinity War som mest sette film med première i april og mai. Deadpool 2 var nummer to for begge kinoaktørene.

Solo: A Star Wars Story, Rampage og A Quiet Place fulgte på de neste plassene for Odeon-senteret, mens Nordisk Film Kino hadde A Quiet Place, Den utrolige historien om den kjempestore pæra og The Death of Stalin på de neste plassene.

Blockbusteren Avengers: Infinity War får folk til å strømme til kinosalene.

Oslo i særstilling

Mens besøkstallene i Oslo stiger, har kinobesøket i landet totalt sunket 14 prosent i forhold til april og mai i fjor. Men her må man merke seg at det varierer veldig:

– Kinobesøket i Norge er veldig stabilt, heller økende enn synkende. Besøket i 2016 var det beste på kinoer i Norge siden 1983. Det går litt opp og ned, og fjoråret var et år med nedgang. 2018 ligger an til å kunne bli et nytt rekordår for kinobesøket her i landet. Dette fordi det kommer mange storfilmer, ikke minst norske, som kommer til å trekke mye publikum, sier Guttorm Petterson.

I USA falt besøkstallene i kinosalene ifjor, ifølge Bloomberg.com.

Der var kinobesøket i 2017 det laveste siden 1992. Konkurransen fra strømmetjenester, kombinert med at storfilmer floppet og ikke trakk publikum, bidro til den markante nedgangen, som var i sterk kontrast til rekordåret 2016.