Nå går det oppover med kinobesøket igjen
Kinobesøket generelt har hatt en nedgang, men Oslo opplevde en økning på 4 prosent i april og mai. Mye takket være det nye kinosenteret Odeon på Storo.
Etter at det nye kinosenteret Odeon med 14 saler åpnet 22. mars, har det vært en reell økning i kinomarkedet i Oslo.
Tallene dekker bare to måneder, som er altfor lite til å trekke noen bastante konklusjoner. Men de gir en god pekepinn.
– Det viktigste funnet er at kinomarkedet i Oslo har økt betydelig, og at det i liten grad har vært kannibalisering. Det har åpenbart vært for liten kapasitet og for få kinoer i Oslo, noe mange av oss har visst lenge, sier Guttorm Petterson i bransjeorganisasjonen Film & Kino.
- Skal du på kino i løpet av uken? Denne skrekkfilmen fikk terningkast seks av Aftenpostens anmelder.
Lavt antall kinoer i Oslo
Odeon-sjef Ivar Halstvedt er svært fornøyd med publikumstallene.
– Vi nærmer oss nå 120.000 besøk siden åpningen 22. mars. Mange trodde vi ville kannibalisere veldig på kinoene i Oslo. Isteden har vi generert nytt besøk. Flere har gått på kino enn før, og det ser ikke ut som om vi har tatt publikum fra kinoer i randsonene heller, sier Halstvedt.
Han understreker at Oslo har et lavt antall kinosaler hvis en ser på behovet ut fra en internasjonale tall.
– Vi som jobber med kino i mange land, har beregnet behovet til å være en kinosal pr. 10.000 innbyggere. Ifølge disse beregningene skulle Oslo hatt 62,3 kinosaler. Byen hadde bare 27 saler frem til vi kom med 14 nye i filmsenteret på Storo.
Nye saler bidrar til vekst
Konkurrenten Nordisk Film Kino drifter de fleste kinoer i Oslo og har ikke opplevd stor publikumsnedgang i sine saler.
– Vår erfaring så langt er at Odeon har tatt noe besøk fra de øvrige kinoene i Oslo og omegn, men at dette er på et lavere nivå enn det vi hadde forventet, sier administrerende direktør Jannicke Haugen i Nordisk Film Kino.
– I stedet har de nye salene først og fremst bidratt til vekst i markedet. Vi ser videre at våre egne konseptsaler som 4DX og Supreme, begge på Ringen, har stått seg veldig godt i den nye konkurransesituasjonen. Det er tydelig at Oslos befolkning ønsker seg opplevelser utenom det vanlige når den skal på kino, fastslår hun.
Avengers: Infinity War mest populære film
I Oslo har kinobesøket økt med 4 prosent i april og mai i forhold til i fjor. Både Odeon og Nordisk Film Kino hadde Avengers: Infinity War som mest sette film med première i april og mai. Deadpool 2 var nummer to for begge kinoaktørene.
Solo: A Star Wars Story, Rampage og A Quiet Place fulgte på de neste plassene for Odeon-senteret, mens Nordisk Film Kino hadde A Quiet Place, Den utrolige historien om den kjempestore pæra og The Death of Stalin på de neste plassene.
- Les vår anmeldelse av Avengers: Infinity War
Oslo i særstilling
Mens besøkstallene i Oslo stiger, har kinobesøket i landet totalt sunket 14 prosent i forhold til april og mai i fjor. Men her må man merke seg at det varierer veldig:
– Kinobesøket i Norge er veldig stabilt, heller økende enn synkende. Besøket i 2016 var det beste på kinoer i Norge siden 1983. Det går litt opp og ned, og fjoråret var et år med nedgang. 2018 ligger an til å kunne bli et nytt rekordår for kinobesøket her i landet. Dette fordi det kommer mange storfilmer, ikke minst norske, som kommer til å trekke mye publikum, sier Guttorm Petterson.
I USA falt besøkstallene i kinosalene ifjor, ifølge Bloomberg.com.
Der var kinobesøket i 2017 det laveste siden 1992. Konkurransen fra strømmetjenester, kombinert med at storfilmer floppet og ikke trakk publikum, bidro til den markante nedgangen, som var i sterk kontrast til rekordåret 2016.