Du gir åpenbart ikke opp drømmen om bro, Tor Fredriksen!

I den siste tunnelbrannen kjørte 7 «tapre bilister» inn i tunnelen mot rødt lys da brannen var et faktum. Ingen kom alvorlig til skade, takket være sikkerhetsrommene som ble bygget i 2011.

Og hva sammenligner du med når du sier at tunnelen er bratt? I følge Wikipedia finnes det 33 undersjøiske tunneler i Norge i dag. 30 av disse er brattere enn Oslofjordtunnelen.

EU går ikke på akkord med sine egne regler når de gir klarsignal til bygging av det siste løpet.

EU-direktivet har en strukturell del som bare gjelder nye prosjekter. 5% stigning er en del av denne. Oslofjordtunnelen ble vedtatt bygget i 1995/96 og den skulle bygges i to trinn. Det vi venter på er en fullføring av dette vedtak.

Jeg skal være helt konkret når jeg beskriver «broen». Dette er en 15 km lang 4-felts motorvei som skjærer tvers igjennom Frognmarka med dens uberørte natur, går på to broer over Drøbaksundet, som er mye brukt som rekreasjonsområde for store deler av Norges befolkning og med bropillar på Håøya, som er naturreservat, fortsetter i Røyken forbi en barneskole og anlegges på dyrket mark.

Hvorfor godta et slikt vanvittig natur- og miljøtap, når Oslofjordtunnelen en en av landets tryggeste veistrekninger ? Ulykkesrisiko i tunneler er lavere enn for broer og åpen landevei (TØI’s trafikksikkerhetshåndbok) og Oslofjordtunnelen har ca. halve ulykkesrisikoen sammenlignet med gjennomsnittet for undersjøiske tunneler. Det måles i forhold til faktisk kjørte km. (Kilde: Statens Vegvesen)

Nei, Tor Fredriksen, bro blir det ikke - hverken før eller siden !