På oppdrag fra Statens vegvesen har TØI analysert dødsulykker på norske veier i en femårsperiode. Resultatene viser at du bør legge bort mobilen, bruke speilene og holde blikket rettet på veien.

Forskerne har gått gjennom rapportene til samtlige 160 dødsulykker hvor veivesenets ulykkesgruppe har konkludert med at uoppmerksomhet var involvert. Ulykker med rus og trøtthet er utelatt. En snau tredjedel (29 prosent) av alle dødsulykker hadde en forbindelse til uoppmerksomhet fra enten sjåfør eller myk trafikant.

Bruk av mobiltelefon ble registrert i 22 av ulykkene.

«Mange av disse ulykkene involverte fotgjengere eller syklister som ble påkjørt av tunge kjøretøy mens de befant seg i kjøretøyets blindsone», heter det i rapporten.

Følg med og ha tankene på rett sted

– Vi vet at distraksjoner har betydning for alvorlige trafikkulykker. Det er grunn til å tro at den utfordringen er økende, og det er i stor grad knyttet til tekniske installasjoner som radio, GPS, førerstøttesystemer og mobiltelefoner i nye biler. Alt i bilen, løst eller fast, som tar blikket bort fra veien betyr økt risiko for trafikkulykker, sier seniorrådgiver Torbjørn Tronsmoen i Statens vegvesen i en pressemelding.

Den største faktoren til uoppmerksomhet ved dødsulykkene er det forskerne kaller for manglende observasjon. I rundt en tredjedel av dødsulykkene har sjåføren fortsatt å kjøre uten å ha innhentet nok informasjon ved for eksempel å sjekke speil eller blindsoner.

Manglende oppfattelse er også en viktig årsak. Det er forskernes navn på situasjoner hvor sjåføren for eksempel har sett en person nærme seg fotgjengerfeltet, men unlatt å bremse eller slippe opp gassen.

Det samme er forskernes kategori utilstrekkelig oppmerksomhet, hvor sjåfører har fulgt med på veien, men hatt tankene helt andre steder, og dermed reagert for sent.

Går utover myke trafikanter

De mykeste av trafikantene har naturlig små sjanser i trafikken, hvis de ikke får oppmerksomme når de beveger seg på samme steder som biler og lastebiler.

I en tredjedel av dødsulykkene gikk bilistens uoppmerksomhet utover en myk trafikant. Grov uaktsomhet og manglende oppmerksomhet fra den myke siden førte til samme utfall i henholdsvis 27 prosent (syklister) og 12 prosent (gående).

 

Hvordan kan man unngå dette?

TØI-rapporten, som er forfattet av Fridulv Sagberg, Alena Høye og Hanne Beate Sundfør, peker på en rekke tiltak som kan være med på å begrense sikkerheten.

Men først og fremst må hver og en av oss gå i oss selv.

Disse tiltakene peker de på ved kjøretøyene og sjåførmiljøet:

  • Varsling av fotgjengere og syklister på tunge kjøretøy.
  • Mobiltelefoner med kjøremodus, hvor det er umulig å lese eller sende tekstmeldinger.
  • Automatisk nødbrems for fotgjengere.
  • Bedre siktforhold, som smalere A-stolpe og bedre sitteposisjon.
  • Bedre siktforhold ved å forby gjenstander på dashbordet og i ruta på tunge kjøretøy.

Slik skjer ulykkene

Eldre aldersgrupper er mer representert enn yngre på i de fleste tilfeller, men de yngre er overrepresentert i ulykker hvor mobiltelefonbruk og festsituasjon defineres som faktorer.

«Når det gjelder motpart i ulykkene, er det interessant å merke seg at påkjøring av fotgjenger er den klart hyppigste typen dødsulykke hvor en fører har vært uoppmerksom. I hele 51 av de 160 ulykkene, dvs. 32 %, var det en fotgjenger som ble drept. Til sammenligning var det i samme perioden 24 fotgjengerulykker hvor fører av utløsende kjøretøy ikke ble vurdert som uoppmerksom, dvs. at det var andre utløsende faktorer. Dette betyr at uoppmerksomhet hos fører av motorkjøretøy forekom i 51 av 75 fotgjengerulykker, dvs. 68 %», leser vi i rapporten.

«Når det gjelder forebyggende tiltak i dagens situasjon, er det trolig kjøretøyrettede tiltak som har størst potensial», konkluderer rapporten.