Filmen om familien fra Sandhornøya i Gildeskål kommune har blitt spredt for alle vinder. Siden juni 2016 har filmen nå nådd 500.000 filmvisninger på filmdelingstjenesten Vimeo.

– Det er jo egentlig helt utrolig hvordan filmen, uten markedsføring, tok fyr på nett etter vi publiserte den. Det hadde vi absolutt ikke forventet, forteller filmskaperen Tord Theodor Olsen i Deadline Media i en pressemelding.

Nordnorsk landskap

Det hele startet som et personlig prosjekt som ble produsert på fritiden sommeren 2015 og 2016. Nå har mennesker over hele verden sett videoen.

– Jeg tror det nordnorske landskapet, med nordlys og fine mennesker er tiltrekkende for mange rundt i verden, sier Olsen.

Da den 10 minutter lange filmen ble lagt ut på nett, ble den også raskt plukket opp av flere medier rundt i verden. Til og med Vimeo frontet den på forsiden sin.

– Det er moro å se når et prosjekt du har jobbet mye med, får sitt eget liv ute på nett. Dette ble jo et veldig personlig arbeid, så da er det ekstra stas med gode resultater, sier filmskaperen.

Mange vil vite mer

Ifølge Deadline Media har de nesten daglig mottatt henvendelser fra mennesker globalt som har spørsmål både til filmskaperne og familien Hjertefølger.

– Folk sier gjerne at de er dypt inspirert etter å ha sett filmen. Noen får en tristhet over seg, og jeg tror det er fordi de bærer på en drøm, men føler den er nærmest uoppnåelig, forteller hovedrolleinnehaver Ingrid Marie Hjertefølger.

Hun forklarer videre at mange av seerne sitter igjen med mange spørsmål om livsstilen til familien og at de selv har en drøm om å forandre måten de lever på.

– Jeg vil si til dem, at vi bygde dette livet ved å bære en bøtte sand av gangen. Vi tok ett og ett spadetak, sier hun.

Internasjonal interesse

Siden filmen begynte å gå viralt på internett, har den blitt vist på en rekke filmfestivaler rundt i verden. Deler av den har også blitt kringkastet på den tyske fjernsynskanalen RTL.

– Det er jo ekstremt mye innhold vi konkurrerer med om oppmerksomhet, så det er jo all grunn til å være fornøyd med tallene så langt, forteller Olsen.

Ifølge Deadline Media ble dokumentaren også kåret til «Film of the Week» og «Film of the month», i løpet av den første måneden den lå ute på Vimeo.