Å handle taxfree når man skal fly utenlands, er nesten obligatorisk. For enkelte er dette noe av det viktigste som skjer på hele turen.

Med jevne mellomrom er taxfree-ordningen i Norge tema for revisjon. Etter hvert er det færre og færre land som praktiserer taxfree, slik vi har det.

Vi må tilbake til 1500-tallet for å finne opprinnelsen til ordningen. Da fikk sjøfolk, som seilte på de store hav som ingen eide, tilgang til noen godsaker, uten at Kongen eller staten skulle ha sine avgifter.

I 1944 ble det for første gang solgt taxfree om bord i et fly. Tre år senere var Shannon Airport i Irland første stedet der man kunne handle taxfree, med fast grunn under føttene.

Tidligere på 1900-tallet var det enkelte passasjerskip som praktiserte taxfreehandel.

Sist jeg skulle handle taxfree, var det ingen problemer å få kjøpt seks flasker vin.

Da jeg også la en eske med 10 pakker sigarettpapir på disken, ble det trøbbel. Vi måtte være to for at det kunne la seg gjøre. Alene kunne jeg få kjøpe fire pakker sigarettpapir ... Heia Norge!

De godt gjennomtenkte norske reglene til tross; akkurat for tiden er det relativt stille omkring taxfree-ordningen, som gjelder på fly og på skip. Men i kulissene jobbes det hardt og partiene er uenige.

Vi skal ikke mange årene tilbake i tid, før man forsto at man var på en flyplass, når man var det. I dag kommer man inn på et kjøpesenter, der det også er sikkerhetskontroll, innsjekking og noen fly utenfor.

For Avinor er kjøpelysten på de største flyplassene, gull verd. Selskapet tar inn drøyt 2,5 milliarder kroner i året på kombinasjonen kjøpesenter/flyplass.

Når bare sju av Avinors 46 flyplasser går med overskudd, er taxfreehandelen med på å opprettholde drift av både utsatte flyplasser og flyruter.

Selskapet Travel Retail Norway har enerett på salg på Gardermoen og andre større flyplasser i Norge. Denne avtalen løper til 2022.

Rundt 37 prosent av omsetningen kommer fra salg av alkohol. Resten er relatert til sukkervarer, tobakk, kosmetikk og parfymer.

Sist høst vedtok Stortinget at man skal utrede om Vinmonopolet skal overta salget av alkohol på flyplassene. Det hersker nemlig liten tvil om at taxfree-salget har en negativ innflytelse på folkehelsa. Det drikkes mer.

Nå er det bare Høyre og FrP som helhjertet går inn for å beholde dagens ordning. Det innebærer at et privat selskap tjener gode penger på nordmenns hang til å kjøpe mer og rimeligere alkohol.

Så argumenteres det med at Avinor vil tape milliarder om dagens ordning skrotes. I stedet vil Vinmonopolet tjene mer.

Da er det vel strengt tatt ikke vanskeligere enn at det går en passelig sjekk fra statseide Vinmonopolet til statseide Avinor, hvert år.

Problemet løst, om ikke en politiker, byråkrat eller EU-regler klarer å kludre det til!