Nok en gang er luftforurensningen i Narvik høy.

Klokken 07.00 i Narvik sentrum ble det mål svært høye mengder med PM10-støv – 255,83 mikrogram svevestøv per kubikkmeter, eller per tusen liter, luft.

Det skriver Fremover.

Klokken 09 var PM10-nivået 237,24 mg per kubikk.

Det er mer enn det dobbelte av det helsemyndighetene har fastsatt som grenseverdier for helsefare.

Stasjonen driftes av Norsk institutt for luftforskning, og registrerte mange overskridelser i løpet av fjoråret.

Har satt i gang tiltak

Rådgiver for Miljørettet helsevern i Narvik kommune, Sidse Linnæs, skriver til Fremover i en SMS at de har satt i gang tiltak.

- Kommunen og Statens Vegvesen har satt i gang tiltak med magnesiumklorid og fukt for å binde opp støvet, skriver hun.

- Magnesiumklorid er et salt som har meget stor evne til å ta opp og holde på fuktighet. Ved å legge ut en saltlake av magnesiumklorid på vegbanen og vegskulderen, så vil disse områdene holdes fuktige over tid. Da vil støv bli bundet i væska og dermed hindres i å spre seg gjennom lufta, forklarer hun.

Hun påpeker at tiltaket ikke reduserer støv, men begrenser spredningen av det.

 

Mange sliter

På hjemmesiden luftkvalitet.info står blant annet dette å lese om konsekvensene av luftforurensning:

 «Kortvarig eksponering for luftforurensning gir hovedsakelig forverring av eksisterende sykdommer, mens langvarig eksponering også kan bidra til utvikling av sykdom. Nyere forskning gir stadig sterkere holdepunkter for at luftforurensning også kan påvirke nervesystemet og øke hyppigheten av sykdommer som diabetes og lungekreft. Barn, eldre, gravide og personer med underliggende sykdommer som luftveissykdommer (astma, KOLS) og hjerte-karlidelser er spesielt sårbare for luftforurensning.».

 

Svevestøv verst

«Svevestøv anses som den viktigste komponenten når det gjelder helseeffekter av luftforurensning. Nyere forskning viser at det forekommer negative helseeffekter ved langt lavere konsentrasjoner av svevestøv enn dagens grenseverdier for tillatte nivåer i uteluften (Folkehelseinstituttet)».

Dette er noe av bakgrunnen når Narvik kommune har reagert så sterkt mot at en ny bytunnel, som kunne fått mye av tungtrafikken ut av Narvik sentrum, ikke er nevnt i det hele tatt i forslag til Nasjonal transportplan.