Hotellkjeden Magic Hotels skal ansette personell til tre nye hoteller. I forrige uke skrev BA om kjedens metode for å finne frem til de riktige kandidatene, jobbauditioner der utvalgte søkere fikk to minutter på seg på å overbevise en «jury» om at akkurat de var riktig person for jobben. De som lykkes går videre til intervju.

På arrangementet BA omtalte fikk 92 søkere hver sine to minutter på å innynde seg for juryen.

Slike arrangementer er slett ikke av ny dato når det gjelder å bemanne i serviceyrker som hotellnæringen. Utspringet har sikkert sammenheng med fremveksten av TV-konsepter som Idol og andre talentprogrammer. Konseptet har sikkert også både morsomme og for så vidt positive sider. Ledelsen i Magic Hotels trekker frem tidsaspektet – det å få en hurtig oversikt når man skal ansette mange. En av deltakerne syntes konseptet var morsomt.

Men det har også sine negative og ikke minst risikable sider. Svært mange gruer seg til jobbintervju-situasjonen, og bruker gjerne mye lengre tid enn to minutter på å finne seg tilstrekkelig til rette til at de kan gi et noenlunde riktig inntrykk overfor arbeidsgiveren. Da Aftenposten omtale tilsvarende jobbaudition på et Oslo-hotell for seks år siden, ble nettopp dette trukket frem. Her påpeker ekspertene at konseptet passer dem som har god selvtillit og som ønsker oppmerksomhet. Det leder ikke nødvendigvis frem til den riktige kandidaten.

Jobbauditioner er heldigvis fortsatt sjeldne i norsk arbeidsliv.

 

Mange jobbsøkere overser det faktumet at arbeidsgiverne også har stor interesse av jobbintervju-situasjonen. De ansatte er ethvert firma sin viktigste egenkapital, og med det som bakgrunn er naturligvis bedriften interessert i å finne de riktige kandidatene. Det er ikke nødvendigvis de som best kan selge seg inn for en jury i løpet av to minutter. Slike arrangementer kan tvert imot føre til at arbeidsgiveren overser den beste kandidaten.

Lederen i Hordaland hotell- og restaurantarbeiderforening, Djevat Hisenaj, kaller jobbaudition for useriøst, og minner arbeidsgivere på at det tross alt handler om mennesker. At kandidater ikke er flinke til å takle en to minutters opptreden foran en jury, betyr ikke at de ikke kan være flinke til å takle en-til-en-situasjoner, påpeker Hisenaj.

Jobbauditioner er heldigvis fortsatt sjeldne i norsk arbeidsliv.

Selv om det sikkert kan ha morsomme sider å etterligne Idol, er andre metoder absolutt å foretrekke når bedrifter skal finne de riktige kandidatene til ledige stillinger. Det vil tjene både arbeidssøker og arbeidsgiver.