Det viser kvartalstallene fra Eiendom Norge som ble presentert i BA i går. Nå er kvartalstall noe kort tid å trekke konklusjoner ut fra, men mye tyder på at boligprisene er i ferd med å roe seg ned i Hordaland.

Det er selvsagt mange grunner til det. Et generelt godt arbeidsmarked, lav rente over lang tid og lav boligbygging er noen av grunnene som blir trukket frem for å forklare at boligprisen har hatt en uvanlig sterk utvikling sammenlignet med andre deler av samfunnsøkonomen.

Det er selvsagt også flere grunner til at den voldsomme prisveksten i boligmarkedet nå ser ut til å stanse opp. Tall Boligprodusentenes Landsforening presenterte i går viser at økt boligbygging nå gir en bedre balanse mellom tilbud og etterspørsel. Deler av arbeidsmarkedet har også vært gjennom trøblete tider. I tillegg har skjerpede krav til å få og å gi boliglån trolig en innvirkning på prisene. For å nevne noe.

I Hordaland var prisutviklingen i første kvartal på 2,2 prosent. Det er den laveste prisstigningen siden finanskrisen i 2008. Men utviklingen er slett ikke entydig. Mens Os, Askøy og Fjell har en lavere prisstigning enn tilsvarende kvartal i fjor, opplever Lindås og Stord sterk vekst.

Meglere forklarer dette blant annet med at Kværner på Stord dro i land en gigantavtale med Statoil om å bygge plattform til Johan Sverdrup-feltet. I Lindås blir blant annet bedret infrastruktur og bedre veier trukket frem som grunner til prisveksten.

Det første er åpenbart riktig, mens utviklingen i Lindås nok bare delvis kan forklares med bedret veinett. Derimot kommer etter alt å dømme denne problemstillingen til å sette sitt preg på hvor det kommer til å bli bygget og hvor folk vil bo i fremtiden.

Nye E 39 som er under arbeid mellom Bergen og Os, vil gi tettstedet i sør en langt bedre tilknytning til byen og arbeidsmarkedet her i Bergen.

 

Nye E 39 som er under arbeid mellom Bergen og Os, vil gi tettstedet i sør en langt bedre tilknytning til byen og arbeidsmarkedet her i Bergen. Også nytt Sotra-samband er med i planene, noe som, kombinert med bedre utsikter i oljerelaterte næringer, vil kunne gjøre området i vest enda mer attraktivt. Til en viss grad vil Sotra-sambandet og oljenæringen også kunne gjøre Askøy mer populært.

I Bergen skal mesteparten av boligbyggingen foregå ved fortetting, i størst mulig grad i nærheten av Bybanen. På den måten vil man gjøre utviklingen «grønnest mulig». Men utviklingen i omegnskommunene vil også sette krav til hvordan Bergen velger å organisere seg.

For eksempel er det viktig at det blir lagt til rette kollektivtilbud på en måte som gjør at privatbilene kan bli værende i hjemkommunene.

Med bedret veisystem må utviklingen av Bergen sees på i et regionalt perspektiv.