Sammen med tremenningen Bjørn Ivar Seime og Torfinn Svedal møtte han opp på Munkebryggen torsdag ettermiddag for å se MS «Sunnhordland» legge til kai.

Det amerikanske marinefartøyet, MS «Sunnhordland», ble ombygget ved BMV i 1948 og kunne ta 680 passasjerer og 13 biler. Våren 1974 var det slutt for «Sunnhordland» som i 24 år hadde gått fra Bergen klokken 1430 hver dag.

Siden hjemkomsten på Leirvik havn i begynnelsen av november i fjor, har nesten 7.000 personer vært om bord. «Sunnhordland» har fått kjempemottakelse i hver havn han har vært i siden den gang.

I Bergen fikk båten også en varm velkomst.

LES OGSÅ: «Sunnhordland» gjør comeback

Langveis fra

Torsdag var «Sunnhordland» tilbake i kjente trakter. Den gamle passasjerbåten ble hilset velkommen av «Statsraad Lehmkuhl», korps og mange oppmøtte.

En som har reist langt for å få med seg torsdagens begivenhet, var Torfinn Svedal fra Leikanger.

– Jeg dro hjemmefra grytidlig, men det var en selvfølge for meg å få med meg denne store dagen, smiler han.

«Sunnhordland» blir liggende ved Munkebryggen frem til fredag formiddag, før den flyttes over til Bryggen. Da kan hvem som helst komme om bord og ta seg en titt, både inn i lugarene og på styrehuset.

De tre båtentusiastene minnes de mange turene de hadde med de gamle passasjerbåtene. Nå krysser de fingrene for at også MS «Sognefjord», som i dag blir brukt som dykkefartøy for sportsdykkere i Malaysia, kan returnere til Norge.

– Nå håper vi å få søsterskipet til landet også. Men da må noen spytte i noen kroner, sier Seime.

Båten blir liggende hele neste uke, og returnerer til Leirvik 5. mars.

MS «Sunnhordland»

MS «Sunnhordland» var et av seks PCE-skip som ble ombygd for norske redere til passasjerbåter etter 2.verdensskrig.

Det var stort behov for disse før veier og tunneller tok over mesteparten av infrastrukturen langs kysten. De fem andre var MS «Haugesund» (1943-97) og MS «Stavanger» (1943-83) som trafikkerte ruten mellom Stavanger og Bergen, MS «Jylland» (1943-88) som seilte mellom Kristiansand og Danmark, MS «Sunnfjord» (1943-83) og MS «Sognefjord» (1943-) som gikk i rute mellom Årdalstangen i Sogn og Bergen.

Av disse er det altså bare «Sunnhordland» og «Sognefjord» som fortsatt er i drift. «Sognefjord» blir i dag brukt som dykkefartøy for sportsdykkere i Malaysia.

Som nevnt over, gikk «Sunnhordland» i fast rute i Sunnhordland i 24 år - mellom fastlandet lengst sør, innom hovudøyene og nord til Bergen. Båten var det viktigste og raskeste framkomstmiddelet i årene etter krigen da landet var i en rivende oppbyggings- og utviklingsfase.

Her kjørte biler ombord, passajerer sov seg fram i komfortable lugarsenger, mens nyslaktede griseskrotter hang fra kroker oppunder dekk for å bli fraktet til virksomheteri byen.

Alle som har vokst opp i Sunnhordland i etterkrigsårene, har sterke og gode minne om «reisa til byen» med MS «Sunnhordland».

(Kilde: Veteranskipet MS «Sunnhordland»)