Til tross for nesten 200 anmeldelser, omfattende politietterforskning, millioner i bøter og forelegg og nesten 100 inndratte førerkort, velger drosjetjenesten Uber å kjøre på videre. 

Onsdag hadde de invitert til pressekonferanse. Kun uker etter at Uber valgte å gi opp i Danmark, var det mange som trodde selskapet ville gjøre det samme i Norge.

Men her til lands går selskapet motsatt vei. Nå ønsker de å utvide fra kun å operere i Oslo til også å tilby drosjetjenester i Bergen, Stavanger og Trondheim.

– Vi vil også tilpasse oss den norske arbeidslivsmodellen, sa Ubers sjef i Norge Carl Edvard Endresen.

Venter på ESA

Med det mener Uber blant annet at sjåførene skal drive med automatisk innrapportering av skatt, og det skal innføres krav om vandel og forsikring. Sjåførene skal fortsatt være selvstendig næringsdrivende og ikke ansatte i selskapet.

Dette gjør selskapet få uker før Norge skal svare EFTAs overvåkingsorgan ESA, som mener Norges ordning med drosjeløyver er for streng, og kan bryte med etablererfriheten.

Saken fortsetter under bildet.

 

Endresen understreket at dersom de ikke får drahjelp fra ESA eller norske myndigheter, kan det bety kroken på døren for selskapet i Norge. På akkurat det punktet får de støtte av organiserte norske drosjesjåfører.

– Uber burde hatt kroken på døren allerede. De driver ulovlig i dag. Å komme med sånne trusler til myndigheter og politikere tror jeg ingen går på, sier forbundsleder Øystein Trevland i Norges Taxiforbund.

Delingsøkonomiutvalget

– At ESA legger til rette for Uber er bare tull. ESA sier at vi fortsatt skal ha løyver i Norge, og det har ikke Uber. Nå håper jeg politikerne tar tak og ber Uber om å forlate Norge og slutte med ulovlig transport, sier Trevland.

I delingsøkonomiutvalgets rapport, som ble lagt frem i vinter, foreslo et flertall av utvalget blant annet å fjerne løyvebegrensningene for persontransport. Men rapporten har møtt sterk motbør. Internt i utvalget tok LO ut flere særmerknader, og i etterkant har blant annet Arbeidstilsynet uttalt seg svært kritisk til en voksende delingsøkonomi. (ANB)