Liv Signe Navarsete (Sp) krevde i spørretimen svar fra forsvarsministeren om beslutningsgrunnlaget for nedleggelsen av Andøya flystasjon.

Navarsete viste i sitt spørsmål til at Avinor, på oppdrag fra regjeringa, har utredet kostnadene ved bygginga av ny flyplass i Bodø.

– Avinor konkluderer med at Bodø kan få ny lufthavn, inkludert banesystem, navigasjonsanlegg, terminalbygg og nødvendige fasiliteter til 4-5 milliarder kroner, sa Navarsete.

– Kan statsråden bekrefte disse beregningene fra Avinor? spurte hun – og satte spørsmålet i sammenheng med beregningene som regjeringa og Ap støttet seg på da de vedtok å legge ned Andøya flystasjon:

– Hvordan er det mulig for Forsvarsdepartementet å hevde at en forlengelse av tverrvindbanen med 1.000 meter på Andøya vil koste nær 3 milliarder kroner? spurte Navarsete.

Stort engasjement

Forsvarsminister Ine Eriksen Søreide (H) innledet med å si at engasjementet på Andøya – forståelig nok – er stort.

– Og det er klart, det har konsekvenser for Andøya at flystasjonen legges ned.

Søreide fortsatte:

– Imidlertid har dette engasjementet også gitt et unyansert og uriktig bilde. Det har kommet mye fra Andøya, i høyt tempo, og det har vært vanskelig å håndtere for Forsvarsdepartementet.

– Ikke relevant

Hva angår Navarsetes spørsmål om kostnad for utvidelse av tverrvindbanen, hadde forsvarsministeren følgende å si:

– Tverrvindbanen var bare relevant hvis det skulle være kampfly på Andøya. Kostnadene var en av årsakene til at QRA-basen ble vedtatt lagt til Evenes, og det ble gjort i forrige langtidsplan, ikke i denne. Vi har imidlertid hatt en grundig gjennomgang av alle forhold i arbeidet med den nye langtidsplanen, og gjennomgangen bekrefter at det var rett å legge QRA til Evenes, sa Søreide.

Om kostnadene for utbygginga av ny lufthavn i Bodø sa Søreide blant annet at det er vanskelig å sammenligne en sivil og en militær flyplass – blant annet fordi enkelte tiltak på en sivil flyplass finansieres av andre.

– Trygg på tallene

Navarsete stilte så et oppfølgingsspørsmål. Sp-politikeren viste til en rapport fra konsulentfirmaet Rambøll, som slår fast at rullebanen på Evenes må forlenges med 1.000 meter når det nå skal kraftsamles på Evenes.

– I et intervju med Andøyposten sier statssekretær Øystein Bø at dette ligger på et detaljnivå han ikke kjenner. Er ikke det særdeles oppsiktsvekkende at en statssekretær ikke kan svare på dette? spurte Navarsete.

Forsvarsministeren hevdet at Andøyposten ikke har tatt med hele konteksten i intervjuet med statssekretæren. Hun forsikret også om at det ikke er aktuelt eller behov for å utvide rullebanen på Evenes.

Beslutningsgrunnlaget

Navarsete ville så vite hva forsvarsministeren mener er ei vesentlig endring i beslutningsgrunnlaget.

I vedtaket om å legge ned Andøya ligger det nemlig en merknad om at regjeringa skal komme tilbake til Stortinget med ei oppdatering dersom det framkommer vesentlige endringer.

Søreide unnlot å svare på hva hun legger i «vesentlige endringer» i beslutningsgrunnlaget.

– Regjeringa vil selvfølgelig komme tilbake med ei oppdatering hvis det avdekkes vesentlige endringer. Men vi har ingen indikasjoner på endringer av en slik karakter, svarte Søreide.