Nyanskaffelsen er et plastbygg fra 1985, seinere modernisert mye overvanns, og sist i fjor, forteller Mads og Marius, som investerer 15 millioner i etableringa:

– Alt det viktige og dyre er nytt: Motoren er en Yanmar på rundt 450 hester. Hydraulikken og kranen her forrest på arbeidsdekket. Det meste på brua er også nytt og godt. Vi er godt rigget, slår karene fast.

– Dette vi trenger

Jan Arne Skog, som har mangeårig erfaring både som fisker og fiskekjøper er om bord for å gratulere og ønske velkommen. Han betegner det som et godt kjøp og en praktisk og god båt, og roser karene for satsinga de gjør.

– Det er akkurat slike unge karer vi trenger i fiskerinæringa i Bø.

Gammel tanke

– Jeg har i mange år fulgt med på båter i markedet, uten å komme over det riktige. Det skal liksom passe med både båt og finansiering. Men i høst bestemte vi oss – vi var vel i november/desember, og kanskje litt i seineste laget. Men det er fortsatt lenge til hovedtyngda av skreien kommer hit og fisket er på topp. Selv om de første begynner å fylle kvota, kan det på mange måter være fordelaktig å tøye sesongen, både når det gjelder marked og pris.

Vi rigger oss nå for garnfiske, og skal være klare når myndighetene har fått gjort det de skal, sier karene om bord på Syclon – foreløpig med gammel-navnet Odin frampå styrehuset.

Tok imot

Vi fant kjærestene Sarah Nilsen og Katrine Krey på kaia sammen med mamma Nina og pappa Sigurd for å ønske velkommen med norske flagg, kake og sprudlevann. Ei investering på femten millioner i felles framtid er verd å feire.

– Dette er artig, synes mamma, – dette har jeg god tro på. De to utfyller hverandre på en god måte, hvis ikke de får det til, vet jeg ikke hvem som skulle det.

Yngstemann, maskinist Mads har vært anlegsmaskinmekaniker de siste ti årene, og har for så vidt nok å gjøre med det. Han har tidligere arbeidet i flere år i LNS. Erfaringa og kompetansen som mekaniker kommer godt med her om bord:

– Det er mye å spare på å slippe å gjøre alle reparasjoner på verksted, sier Marius.

Bas

Marius kom nå fra jobben som bas på tråler for å starte eget, før det og regner med det blir en viss overgang.

– Han gikk om bord i båten hos bestefar Tormod da han var to år, forteller mamma:

– Da han i mange år var med på sjøen, måtte de binde ham fast, for sikkerhetens skyld. Siden har han vært på dekk.

Ulikt

– Hvilken nytte har erfaringa fra tråleren i dette, i forhold til selve fisket?

– Det er veldig forskjellig. På tråleren er det bare skipperen som avgjør fangstinga.

– Jeg trodde basen tok slike avgjørelser på dekk?

– Nei, å være bas handler mest om å reparere bruket som blir ødelagt, sier Marius, med et smil.

Prøvd

På turen nordover fra Fosnavåg på Sunnmøre fikk de ferske rederne prøvd den grundig i sjøen, blant annet i kuling over Folda.

– Den oppførte seg eksemplarisk. Heldigvis unngikk vi disse stormene som var varslet her nord. Men det ristet godt, så vi gikk til kai både i Rørvik og Sandnessjøen for å sove i fred. Underveis måtte vi nær gå i redning på Folda, der en annen hadde fått motorstopp. Men det viste seg at redningsskøyta kom like etter oss, og kunne rekke fram i tide.

Båten har vært rigget for ulik drift, i mange år med snurrevad.

– Starter jakten nå på å legge større kvote på båten?

– Nå skal vi først få tatt opp det vi har, så får vi se.