Gjennom ei slags hinderløype må elevene løse forskjellige matteoppgaver, og i dag er det oppgaver som går ut på å se sammenhengen mellom multiplikasjon og divisjon. Elevene får poeng etter hvert som de svarer rett, og læreren kan følge med på hvordan elevene klarer seg. 13 elever i sjette klasse på Alsvåg skole fikk torsdag prøve ut Cerpus nye program Learn Playground.

– Det blir litt artigere å holde på med matematikk når man kan gjøre det på et dataspill, sier Ragnhild Hansen.

Før elevene får oppgaven, kan de få se en video der de får se hvordan oppgaven skal løses.

– Dette har vi samarbeidet med Cerpus om i et halvt år. Vi får prøve ut programmet og gir tilbakemeldinger på hvilke endringer vi mener bør gjøres, forteller rektor ved Alsvåg skole, Remi Vangen.

Han er glad for å ha Cerpus vegg i vegg. – Dette er ikke det første prosjektet vi har fått lov til å være med på, men det er like artig hver gang, sier Vangen.

 

En ny måte å lære på

Tommy Hoholm er lærer i sjette klasse, og det er han som har laget oppgavene som elevene løser.

– Jeg har sett på læreplanmålene i Kunnskapsløftet, også har jeg hentet oppgavene i matteboka. Det som er positivt er at jeg som lærer kan følge med på elevenes resultat hele tiden, og dermed kan jeg følge opp de som ikke får det til, sier Hoholm

Da programmet ble prøvd ut i Alsvåg var det noen barnesykdommer, men Tor-Martin Karlsen i Cerpus sier det er nettopp det som er hensikten med å prøve ut programmet.

– Nå vet vi hva vi må jobbe med, sier Karlsen. Han synes det er artig at både lærere og elever liker programmet, som flere elever i Bodø allerede har fått prøvd seg på allerede.

– Programmet er klart til å tas i bruk, men vi må selvfølgelig gjøre nødvendige tilpasninger, sier Karlsen.

– En veldig viktig fordel med dette er at dersom jeg lager en oppgavesett, så kan jeg lagre det i en bank, slik at andre lærere både her på skolen og ellers i landet kan bruke mitt oppsett, og jeg kan hente inn det som passer for min klasse. Det er litt arbeid å lage et oppgavesett, så etter hvert vil det nok bli mange gode oppgaveløyper som vi kan bruke, sier Hoholm.

 

Bedre enn boka

Han og Remi Vangen understreker at formålet med å ta i bruk programmet er å dra nytte av datateknologi i læringa.

– Vi vil bruke slike program i den vanlige undervisninga, det skal ikke være et tilskudd, men en naturlig del, sier Vangen.

– Når elevene klapper fordi de får til en oppgave, så kan man vel si at dette er noe som fenger dem, sier Hoholm.

Han og Vangen gleder seg spesielt til å bruke programmet i filmframvisning.

– Film er et godt verktøy i undervisninga, men det kan bli litt trådt, da kan vi ta pause underveis, og quize elevene i hva de har sett, sier Vangen.

– Jeg liker matte veldig godt. Det var litt dumt at poengene mine ikke ble registrert, men det ordner seg nok, sier Vegard Bråthen.

Han og August Larsen synes det er artig å gjøre matteoppgaver på datamaskinen.

– At vi må svare rett for å komme videre gjør at vi tenker oss grundig om før vi godkjenner svaret, sier Larsen.

 

Fantasien setter grenser

Tor-Martin Karlsen jobber med support i Cerpus. Han forteller at det har tatt rundt to år å utvikle programmet.

– Nå kan elevene spille i et verdenskart eller et mindre landkart. Etterhvert kan kartet for eksempel være kroppen, slik at de kan lære om anatomi gjennom spillet. Det er bare fantasien som setter grenser, sier Karlsen.

Spillet ble prøvd ut i Alsvåg for første gang torsdag, men elever i Bodø har fått prøve seg mye allerede.

– Det er de som jobber i Bodø som har hatt hovedansvaret for utviklinga, men nå er det Alsvåg sin tur, sier Karlsen.

Han er godt fornøyd med tilbakemeldinga fra elevene.

– Det ser ut som de liker spillet, og ingenting er vel bedre enn det.