Per i dag er det alternativet Torstein Reinholdtsens vei som gjelder, men grunnet arbeidet med moloen i Myre havn stoppet arbeidet opp mens moloen ble bygd. Onsdag får teknisk hovedutvalg lagt fram beregninger som viser hvor brei veien over Sandvikbakken vil bli dersom den oppgraderes til dagens standard. Alle alternativer viser at veien vil bli dobbelt så brei som den er i dag. Dagens vei er fem meter brei, og skissene fra administrasjonen viser at veien vil bli 10,5 meter brei.

– Følg reguleringsplanen Vornes Vel har engasjert seg i saka, og de krever at planene om å legge veien nede ved sjøen langs Torstein Reinholdtsens vei opprettholdes.

– Det er reguleringsplaner som sier at veien skal legges der, og det forholder vi oss til, sier Hågen Renø i Vornes Vel.

Han har vært med i en arbeidsgruppe som har levert en uttalelse til Øksnes kommune i forbindelse med hovedutvalgets møte.

– Vi håper også at behandlinga av saka går rett for seg, forrige gang saka var oppe måtte en av medlemmene melde seg inhabil, men det var ingen som møtte i hans fravær. Vi håper dette ordner seg denne gangen, sier Renø.

På oppfordring fra innbyggere i området ble det gjennomført trafikkmålinger over Sandvikbakken, og i gjennomsnitt kjører det over 1100 biler forbi husene på Sandvikbakken hver dag. Etter det Bladet Vesterålen erfarer er trafikken så stor på strekninga at enkelte ikke lar ungene sykle på skolen på grunn av den store trafikken på strekninga.

– Vi er opptatt av at veien skal være trygg. Kommunen har gjort ei grundig og god utredning av det nedre alternativet, altså Torstein Reinholdtsens vei, og derfor mener vi at veien burde legges der, sier leder i Vornes Vel, Trond Nilsen.

Forringer eiendommene

I saksframlegget understreker administrasjonen at alternativet over Sandvikbakken vil føre til at kommunen må kjøpe ut mye mer eiendom enn ved det nedre alternativet. Det legges også vekt på at grøfter og fortau vil komme i kontakt med noen bygg og verandaer. Dette vil føre til forringelse av eiendommene som berøres, samt at en generell utvidelse vil ta kraftig av parkeringsplasser foran husene langs veien.

– Den andre omleggingen er mer i tråd med gjeldende plan, men vil være mindre inngripende på eiendommene den kommer nær, med få unntak. Det største problemet der er trafoen som må flyttes, skriver administrasjonen.

Det er ikke noe forslag til vedtak i saka, administrasjonen mener dette må bli en politisk avgjørelse. Enten fortsette med reguleringsplanen som har vedtatt oppstart, eller starte på et nytt prosjekt for å sammenlikne alternativene.