– Forventede reduserte utslipp er i henhold til kravene. Små justeringer gjennomføres løpende, men båten har svært høy driftssikkerhet, sier administrerende direktlr i SINTEF Nord AS i Tromsø, Jørn Eldby til Bladet Vesterålen.

Hybridsjark Sjarken ble levert i august 2015 fra Selfa Arctic A/S i Trondheim, og klargjort utstyrsmessig ved Selfas anlegg på Rødskjær i Tjeldsundet.

Den ble således satt i drift høsten 2015 og driver garnfiske utenfor øyene i Troms.

«Karoline» er samtidig som et laboratorium og med i et forskningsprosjekt ut dette året i regi av SINTEF, der alle sider ved driften om bord skal måles, dokumenteres og analyseres.

Hybrid

Mange kaller nyskapningen i kystfiskeflåten for el-sjark, en havets «Tesla», eller batterisjark. Det mest riktige er vel å kalle den en hybridsjark.

Ingen motorstøy og eksos på feltet Hver natt kan batteriene lades opp med landstrøm.

Båten går så ut på fiskefeltet ved hjelp av dieselaggregatet som produserer strøm til el-motoren som igjen driver propellen.

Fremme på feltet slås dieselen av, og båten drives stort sett bare med batteridrift de neste timene. På returen til havn brukes igjen dieselaggregatet.

Energibruken under fiske er svært lav, og sjarkfiske er ideelt for nettopp hybridteknologi.

En helt annen verden på havet

Eier og reder i Øra A/S og fisker Bent Georg Gabrielsen kan berette om en helt annen verden på havet. Spesielt på dager med lite vind og bølger merkes det at man beveger seg i et miljø fritt for motorstøy og dieseleksos. Båten er veldig stille og således en miljøvennlig arbeidsplass. Men ingen nye hybridsjarker er så langt kontrahert. Fortsatt ventes det på den ferdige forskerrapporten fra SINTEF.

Leverandøren, Selfa Arctic A/S, opplyser at de har to nyheter på sjarkfronten som skal «slippes» om ikke så lenge.

Ideell for sjarkfiskere i Vesterålen

Det som kanskje ikke er helt ideelt med bruk av et slikt fartøy i denne sammenheng, er den lange gangtiden fra hjemmehavna i Vannvåg og til og fra fiskefeltet. Den er på rundt 2,5 timer hver vei. Men mange fiskevær langs kysten har vesentlig kortere vei.

Fra vårt ståsted her i Vesterålen kan vi nevne som eksempler Skårvågen, Hovden, Stø eller Bleik. Her kunne sannsynligvis gode sjøvær vært gjort kun på bruk av landstrøm via batteribanken om bord. Da blir miljøgevinsten adskillig større.

Det er også noen utfordringer angående drift av dekksutstyret som det må finnes bedre løsninger på.

Tjeldsundet

Mye av dette drives elektrisk, og blir det bare ren batteridrift, vil batteriet tappes for fort. Men slike tekniske ting kan i dag løses på en god måte.

Dette er etter manges mening morgendagens fiskesjark.

Det snakkes allerede om at disse hybridsjarkene som Selfa nå vil satse på, i sin helhet sannsynligvis kan bli produsert på Rødskjær ved Tjeldsundet og dermed legge grunnen for nye arbeidsplasser i distriktene og samtidig trygge de som allerede er etablert.

Tekniske data

Hybridsjark Selfa Arctic EL-MAX 1099:

Lengde, 10,99 meter, (ca 36 fot). Bredde: 4,20 meter. Lasteromskapasitet: 20 kubikkmeter. Dieselaggregat: Volvo Penta 180 hk. El motor for fremdrift: Siemens 80 kw, ca 110 hk. Fart: 8,3 knop

Lading av batteri: 1. Fra landstrøm via plug-in- kontakt, 2. dieselgenerator produserer strøm til el- motoren som driver propellen, samt til lading av batteri. Kun batteridrift til el motor og andre forbrukere om bord utgjør 2,5 times fiske pluss 45 min til fremdrift.

(Kilde: Selfa Arctic A/S, Trondheim og Rødskjær og SINTEF).