Konsulentfirmaet Deloitte arbeider med en forvaltningsrevisjon for å kontrollere at hjemmetjenesten i Hadsel fungerer tilfredsstillende og i overensstemmelse med lovverket. Revisjonen skulle egentlig vært ferdig for flere måneder siden, men er nå utsatt.

En del av revisjonen er en spørreundersøkelse til alle de ansatte for å få informasjon fra dem. Men det var så få som svarte at Deloitte ikke mente de hadde ordentlig faktagrunnlag. Dermed gjør konsulentselskapet et nytt forsøk på å få de ansatte til å svare.

Sonelederne har vært kontaktet og oppfordret til å bidra til at ansatte skulle svare.

Lederen i kontrollutvalget, Anders Samuelsen, understreker at det er bedre å få data med kvalitet når man først gjør en forvaltningsrevisjon.

– Slik det var nå, var svarprosenten for lav til at det ville gi verdifull informasjon. Vi har bedt forvaltningsrevisor bruke flere virkemidler for å få opp svarprosenten. Samtlige ansatte har fått undersøkelsen og anmodning om å svare. Vi fortsetter og håper på bedre svarprosent. Dette er et veldig viktig verktøy for å få kvalitetssikrede data, sier han til Bladet Vesterålen.

– Hvorfor har dere bedt om en revisjon av heimetjenesten?

– Vi får forvaltningsrevisjoner av en rekke virksomheter i kommunen. Nå var tida inne for heimetjenesten. Man ønsket å se på hva som fungerer og ikke fungerer. Målet er å få en best mulig tjeneste.

– Har dere fått tilbakemeldinger om årsaker til den lave svarprosenten?

– Vi er ikke presentert noen analyse om hvorfor så få har svart. Det har forsåvidt ikke kontrollutvalget noe med. Det viktige er at flest mulig svarer. Dette er en helt anonym undersøkelse, og revisjonsfirmaet er proft på dette. Vi må bare henstille til alle som er spurt om å være så snill og svare.

– Det har tidvis vært hevdet at det er en fryktkultur blant ansatte i omsorgssektoren i Hadsel. Setter du noe slikt i forbindelse med den lave svarprosenten?

– Jeg har sett oppslag om det i media. Men det vil ikke lederen av kontrollutvalget i Hadsel spekulere i. Kontrollutvalgets oppgave er ikke å drive politikk, men å være et kontrollorgan. Men forvaltningsrevisjonen vil være et godt verktøy for å gjøre tjenesten bedre. Gode data vil bety alt for revisjonen, understreker Anders Samuelsen.