Denne uka kunngjorde Fly Viking-sjef Ola Giæver at selskapet skal åpne ruteflygninger til og fra Stokmarknes lufthavn Skagen. Giæver sier han har fått mange henvendelser om å fly nettopp til og fra Skagen, og at det er en del av bakgrunnen for at selskapet i løpet av kommende måned starter opp sine flyvninger.

Fra regionens side er dette svært etterlengtet. Gjennom mange år har Widerøes monopol på Skagen ført til at vesterålingene har gått omveier om flyplassen for å slippe å måtte betale vesentlig mer for flybilletter enn dersom man skulle reise fra tilsvarende flyplasser i naboregioner. Det har gitt mer veitrafikk, mer trafikk over andre flyplasser, lengre reisevei for vesterålingene og større utgifter.

Når det nå kommer en konkurrent på plass er det selvsagt godt nytt. Regionen har lenge ønsket at flyplassen skulle komme inn på ordningen med statlig subsidiering, såkalte FOT-ruter, for slik å senke prisene. Men all argumentasjon er blitt oversett, og Widerøes har fortsatt å kreve dyrt for vesterålinger reisebehov.

Den aktøren som antakelig tjener mest på lavere flypriser er staten. Pasientreiser til Bodø, Tromsø og andre sykehus har i stor grad gått med fly over Skagen. Kostnadene har vært høye. Det har imidlertid vært vanskelig å framskaffe rimeligere alternativer, og derfor har transporten kunnet fortsette. Men nå skal altså monopolet brytes.

Med billettpriser til under 1000-lappen skal vesterålingene kunne reise både til Bodø og Tromsø fra Skagen. Det gjør at flyplassen igjen vil kunne bli attraktiv for dem som reiser i private ærend og for forretningsfolk. Med ei slik utvikling knyttes Vesterålen nærmere til fylkeshovedstedene både i nord og sør, der det også finnes populære flyavganger både til hovedstaden og direkte ut av landet.

Det blir imidlertid spennende å se hvilken mottakelse kundene gir det nystartede flyselskapet til Ola Giæver. Dersom rutene skal opprettholdes, trengs det er visst passasjergrunnlag. Og med strenge bagasjebegrensninger vil nok enkelte fortsatt måtte velge enten Widerøes fra Skagen eller andre flyplasser.

Hva som blir Widerøes’ mottrekk til den økte konkurransen blir også spennende å se. Men dersom selskapet dumper prisene for å presse ut konkurrenten, kan det bli en kortvarig glede for vesterålingene dersom man fortsetter å fly med Widerøes. I flybransjen er nemlig kundenes markedsmakt stor. Og den som ønsker å beholde konkurransen på Skagen, kan selv gjøre noe for det.