Hadsel FrP, Venstre og MOS hadde torsdag 23/3 et leserinnlegg i VA hvor de kommer med en rekke påstander om kommunens økonomi og tjenestetilbud som ikke er riktig. FrP´s Håkon Hanssen har også, i tidligere leserinnlegg, argumentert for at forrige posisjon hadde full økonomisk kontroll.

Ut fra kommunens regnskap kan en lese følgende:

ÅrUnderskuddOverskuddUtbytte TrollfjordInndekking tidligere års underskudd
201320 mill. kr.   
201424 mill. kr   
2015 0,3 mill. kr34 mill. kr33 mill. kr.
2016 0,4 mill. kr 11 mill. kr.

Tabellen viser at underskuddene fra 2013 og 2014 ble inndekket ved offentlig slakting av innbyggernes sparegris i Trollfjord Kraft AS.  Totalt underskudd i 2013 og 2014 var på 44 millioner, samt 26 millioner i pensjonsforpliktelser som ikke er bokført. Totalt ender vi på -70 millioner kroner.

I tillegg innførte nåværende opposisjonspartier eiendomsskatt for hele Hadsel fra 2015, noe som gav ca 24 millioner kroner inn. Dette var nødvendig for å dekke tidligere års underskudd.

Nåværende opposisjon kan ikke skrive seg bort fra at det var dårlig økonomistyring i årene de styrte. Overnevnte oppsett og tallstørrelser kan leses rett ut fra kommunens regnskap. I tillegg vet vi at da FrP overtok ordførerstolen hadde kommunen ca 84 millioner kroner i et ansvarlig lån til Trollfjord kraft AS, dette er nå redusert til ca. 9 millioner kroner. Et moderat utbytte og renter på lånet gav i flere år Hadsel kommune en inntekt på 5-7 millioner kroner. Denne inntektskilden er nå borte. Å snakke om ansvarlighet blir et hån for fremtidens Hadsel.

Innledningsvis i den politiske plattformen vår står det klart og tydelig at orden på kommuneøkonomien er førsteprioritet. At det betydde knallharde prioriteringer er det ingen tvil om.

I desember måtte vi redusere driftsbudsjettet med 36 millioner kroner sett i forhold til året før, i tillegg til å dekke inn tidligere underskudd. Med en så drastisk nedskjæring var det ingen tvil om at det kom til å merkes på kommunens tjenestetilbud. Det er vondt uansett hvilken finger du skjærer deg i.  Nedtrekk er foretatt både på skole og helse samt administrasjon. Skulle skole unngått nedtrekk måtte vi eksempelvis lagt ned Ekren.

For å få ned kostnadene og unngå ROBEK er det strukturtiltak som budsjettmessig har best effekt, noe opposisjonen i desember var enig i. Det at vi er uenig i hvilke strukturtiltak som var nødvendig, er en annen sak. Hadde vi vedtatt opposisjonens budsjettforslag hadde vi hatt overtidsstopp og vikarstopp ut året, i tillegg til nedskjæring på heltidsprosjektet. Er det god arbeidsgiverpolitikk for hadselværingen? Dersom vi hadde tatt ut et større ekstraordinært utbytte hadde det vært å utsette problemet til i år. Ansvarsfraskriving av den dimensjonen har vært prøvd før uten ønsket resultat.

Det er dette som var bakteppet for budsjettvedtaket desember 2016. Totalt nedtrekk på ca 40 årsverk i kommunen. I tillegg gav statsbudsjettet også utfordringer ved at kommunen fikk 4 millioner i inntektsøkning, samtidig øker driftskostnadene innen lønn og pensjon med 15 millioner kroner. Nedleggingen/privatiseringen av tidligere Stokmarknes barnehage belaster fortsatt kommunebudsjetter med svært mange millioner per år.

En kan like det eller ikke, men faktum er at vi nå er i gang med å få ned kostnadene slik at vi i fremtiden faktisk kan få økonomi til å kunne prioritere. Vi komme til et punkt hvor vi kan prioritere hvilke goder vi ønsker, og ikke bare hvilke byrder vi helst ikke vil ha. For det er det politikk handler om; fordelingen av goder og byrder. Vi kan like det eller ikke, men vi kan ikke stikke hodet ned i sanden og håpe at problemene går over.

Vi står overfor et veivalg: enten kan vi lytte til hverandre og i fellesskap komme fram til gode løsninger, eller så kan vi fortsette å spy ut usannheter som verken gagner oss som politikere, kommunen vår eller innbyggerne i kommunen.