Så er vi der igjen, vi har sett det før og alt tyder på at vi kommer til å se det igjen. I disse dager kan vi lese at Gjensidige skal legge ned 27 arbeidsplasser ved sitt kundesenter i Bodø. Bedriften har i dag kundesenter for privatkunder i Bodø, Bergen og Fredrikstad. Fra nyttår 2018 skal kundesenteret i Bodø legges ned, skriver Gjensidige i sin pressemelding. Begrunnelsen og retorikken selskapet bruker, er at de ønsker å sentralisere driften, endret kundeadferd og den raske teknologiske utviklingen.

De siste årene har vært særs krevende for ansatte innen bank og finans. Filialer, kontorer og ulike kundesentre har blitt lagt ned og antall ansatte er kuttet betydelig. Dette er ikke bare krevende for oss ansatte, men også for våre kunder.

Geografisk har avstanden mellom kontorene innen bank/finans økt. Samme skjebne har nærheten til våre kunder. Kundenes opplevelse av nærhet til bank og finans har en negativ utvikling. Med retorikk som ”teknologisk utvikling”, ”kundene benytter i stadig større grad selvbetjeningsløsninger” og ”kompetansesentre” begrunner næringen for nedleggelser og sentralisering.

Er næringen i utakt med kundene? Bildet er nok mye mer nyansert, men næringen selv utfordrer ”nærheten” med at kundene i stadig større grad skal ”ordne seg selv” gjennom selvbetjente kanaler.

Nord-Norge er en landsdel som går godt. Vi har de beste forutsetninger for at fremtiden fortsatt vil by på ytterligere vekst. Her ligger det noen forutsetninger. Bank og finans er ”næringen for andre næringer” og er en viktig brikke i et helhetlig bilde på næringsutvikling. Lokalt og regionalt næringsliv er avhengig av en nær og robust finansnæring som har evne og vilje til å finansiere og ta risiko når næringsaktører skal ekspandere og satse videre. Når geografisk og opplevd nærhet til bank og finans øker, er det næringslivet i distriktene som taper. Dette får igjen ringvirkninger for arbeidsplassene til deg og meg.

Finansforbundet er brennende opptatt av å ha en kompetent og konkurransedyktig finansnæring, også i distriktene. Vi jobber for å ha et mangfold av aktører i vår næring og at finansnæringens tilstedeværelse i distriktene er avgjørende for fortsatt vekst og tilstedeværelse av næringslivsaktører i Nord-Norge. Næringene er avhengige av hverandre. Vi er opptatt av at det økende ”gapet” mellom finans og andre næringer skaper utfordringer for den videre utviklingen av landsdelen.

Finansforbundet er opptatt av at det politiske Norge skal være kjent med det som skjer. Fra ulike komiteer på Stortinget til folkevalgte i Bodø og Alta, jobber vi for at politikere skal være kjent med den utviklingen som skjer innen bank og finans.

Nedleggelsen av Gjensidiges kundesenter i Bodø er med på å forsterke den utviklingen som skjer i vår næring. Ansatte må gå av med pensjon tidligere enn hva de hadde sett for seg, andre må søke seg om etter nye jobber og alle vi som jobber i distriktene føler en økt usikkerhet for våre jobber.