Senterpartiet foreslår i Nasjonal Transportplan å få avklart videre fremdrift for de tre manglende armene snarest og senest til neste rullering (2021).

– Hålogalandsveien var i utgangspunktet et helhetlig vegprosjekt som skulle strekke seg fra Hålogalandsbrua til Evenes, fra Tjeldsundbrua til Harstad (møter Harstadpakken) og til og med Sortland bru. Dette var et prioritert prosjekt fra vår side, men regjeringens OPS-løsning har kuttet i tre ender sier Wilfred Nordlund (Sp) i ei pressemelding.

Han utdyper:

– Målsettingen med å knytte Hålogalandsregionen sterkere sammen blir dermed ikke virkelighet. Det finnes ingen logisk grunn til å kutte veiprosjektet inn mot Sortland og Harstad. Regjeringen og støttepartiene sier ikke noe om hvordan eller når man tenker å løse dette.

Den store trafikksikkerhetsmessige gevinsten av å få på plass blant annet gang og sykkelveger i de områdene bosettingen er størst uteblir med den valgte løsninga, mener Nordlund.

– Jeg er glad for at Senterpartiet på Stortinget ser dette og ber om at man får klargjort videre fremdrift til neste rullering. Da vil en kunne bygge samtidig. Egentlig burde det vært en selvfølge, avslutter Nordlund.