I skolegården på Myre skole høres bankinga godt. Sigurd, Jørgen og Kevin holder på med å sette opp stillase rundt den nye hytta i skolegården. De har vært med helt siden fundamentene ble støpt like etter skolestart i høst. Nå er det bare å legge shingel på den siste delen av taket, sette på vindskibord og male ferdig, og hytta er ferdig. Elevene på arbeidslivsfag og valgfag i ungdomsskolen på Myre skole har hatt hytta som prosjekt hele året.

– Vi har alle laget trehytter hjemme, ellers har vi ikke så mye snekkererfaring, men man lærer jo etterhvert, sier Jørgen Andersen.

– Ja for vi har lært mye dette året, sier Kevin Norø.

Alle tre har planer om å jobbe på havet. Jørgen Andersen og Kevin Norø vil bli fiskere, mens Sigurd Einarsen vil søke seg til skoleskipet Gann når han skal begynne på videregående.

– Uansett om vi skal jobbe på sjøen eller på land, så får vi bruk for litt snekkerkunnskaper, for man kjøper sitt eget hus, så blir det nok å ta tak i, slår Jørgen Andersen fast.

Bytter språk mot praktisk arbeid

– Arbeidslivsfag er noe vi tilbyr de elevene som ikke ønsker å ha et ekstra fremmedspråk. Det skal være et praktisk tilbud, og derfor prøver vi å gi elevene et så variert tilbud som mulig, sier lærer Jan-Einar Andersen.

Han forteller at elevene har vært med på hele prosessen med å bygge hytta, og de har gjort arbeidet selv.

– Det begynte med at vi målte opp, og elevene gravde hull til å sette ned forskalinga til fundamentene, forklarer Andersen.

Han sier de fleste av elevene har jobbet med prosjektet gjennom faget arbeidslivsfag, og noen har jobbet dobbelt opp, ved at de har valgt prosjektet gjennom valgfag også.

Variert

– De fleste av elevene som er med har planer om å velge noe innenfor yrkesfag når de begynner på videregående, derfor er jeg opptatt av at det skal være variasjon i det arbeidet de gjør.

Derfor har elevene også demontert, reparert og satt sammen tre motorer av eldre årgang, laget flere stamper med kveitvad, plukket 40 liter rips og laget saft og bygd flere hagebenker som de har solgt.

– Dette er et fag som alle skoler tilbyr elevene, men det kan selvfølgelig være variasjon i måten skolen velger å gjennomføre det på. Jeg mener at elevene må få en forsmak på de ulike yrkesfagene, og derfor gjør vi ting som er innom alle yrkesfagretningene, sier Andersen.

Fikser lagringsplass

På skoleområdet til barneskolen skal det settes opp en klatrejungel, og der har elevene vært med på å sette opp fundamentene.

– Det største problemet vi har er at vi ikke har noe særlig lagringsplass, derfor har vi for eksempel vært nødt til å selge unna benkene etter hvert som vi har produsert dem. Noe mer enn to benker har vi rett og slett ikke hatt plass til, sier Andersen.

Hytta som elevene har bygd skal brukes til å huse lekene til barneskolen, og noen av dem har elevene på arbeidslivsfag laget.

– Vi har laget flere stylter til barneskolen, og til nå har de hatt fast plass inne i gangen, noe som er til irritasjon for lærere og vaskere. Det blir mye bedre å få dem i hus ute, der vi kan låse døra, sier Andersen.

I fjor restaurerte elevene ei gammel dukkehytte, som også står på skolegården, til glede for elevene.

Fint med praktisk erfaring Inne på sløydrommet kjennes lukta av svidd plast og bensin. Sebastian, Eirik og Johannes har brukt gamle garntau til å lage hoppetau av. Nå er det endene som skal svies slik at tauet ikke fliser seg opp.

– Vi har gjort mye forskjellig i år. I vinter brukte vi mye tid på å sette opp kveitvad, også var vi med på å sette inn ramma til døra på den nye hytta, forteller Sebastian Knudsen.

Han og Eirik Nilsen skal gå fiske og fangst, og har planer om en jobb i fiskebåten. Johannes Kristiansen vil gå media og kommunikasjon, men synes det er greit med litt praktisk erfaring også.

– Det er gjevt å kunne jobbe litt med hendene, uansett om man ser for seg en jobb på kontor, sier Johannes.

Forgassertrøbbel

Elevene har også fått prøve seg på det mekaniske. I vinter hadde de en gammel motor inne på sløydsalen, og den fikk de reparert slik at den startet igjen. Nå prøver Henning Ellingsen og David Hermansen å finne ut hva som feiler en Johnson påhengsmotor av eldre årgang.

– Det lekker bensin i forgasseren, og vi prøver å finne ut hvor, slik at vi kan fikse lekkasjen, sier Henning.

Han forteller at påhengsmotoren tilhører bestefaren til en i klassen, og at de skal få den reparert.

– Hvis dere ikke klarer å se hvor lekkasjen er, så går dere på nettet og finner tegninger. Da kan dere sammenligne med tegningene, og så finner dere feilen, sier Jan-Einar Andersen.

Ole-Johann Halvorsen jobber med en annen motor, som har stått på ei lensepumpe.

– Nå begynner vi å bli ferdig med denne, så alt skal monteres på igjen, forklarer Ole-Johann.

Han vil bli bilmekaniker, og liker derfor å få litt erfaring på ungdomsskolen.

– Uansett hva vi gjør når vi har arbeidslivsfag, så er det noe vi får bruk for, å kunne skru litt på motorer, eller å kunne litt snekring, er noe man alltid får bruk for, sier Ole-Johann Halvorsen.