Det foreligger undersøkelser som sier at tidstyver tar tre kvarter av arbeidsdagen.

I formannskapet kom jeg inn på det som kalles tidstyver som omhandler effektivitet blant de som jobber i organisasjonen. Ordføreren ønsket ikke å diskutere dette, sikkert pga. min noe uheldige vinkling, og derfor fikk jeg ikke forklart hva jeg mente.

Vi husker alle episodene der Venstre-ledere Skei Grandes’ oppmerksomhet var rettet mer mot mobilen og spillet Pokémon Go i en debatt i Stortinget. Selv prøver jeg å være bevisst på og ikke lese nyheter eller mailer når jeg sitter i politiske møter. Det er flere gode grunner til det. Min møtegodtgjørelse betales over skatteseddelen. Det tar bort fokus fra det som debatteres, og sakene vi drøfter har stor betydning for kommunens innbyggere. Jeg ønsker bevissthet omkring dette tema – verken mer eller mindre.

Vi er på søken i forhold til hvordan vi på en best mulig måte skal komme oss ut av det økonomiske uføret kommunen er inne i ved å løfte på alle steiner, også tidstyver. Begrepet er ikke entydig definert, men har gått inn i dagligtalen og brukes ofte synonymt med «bortkastet tid». Tidstyver er aktiviteter som vi bruker for mye tid på i forhold til hva som er hensiktsmessig for å nå våre mål. Det kan være unødig rapportering, dobbeltarbeid, uhensiktsmessige rutiner osv. For øksnesværingene kan tidstyver være unødig tid de må bruke på å forholde seg til offentlig sektor. Det kan dreie seg om vanskelige skjemaer som skal fylles ut, manglende nettløsninger, byråkratiske ordninger osv.

Å fjerne tidstyvene handler som oftest om å spare tid. I kommunen dreier det seg først og fremst om å prioritere kjerneoppgavene, slik at ressursene brukes på en måte som gir gode og effektive tjenester for brukere, borgere og næringsliv. Tidstyver kan være forårsaket av forhold som kommunen selv kan gjøre noe med, som tungvinte arbeidsrutiner, manglende IT-systemer, kompetanse osv.

Det foreligger undersøkelser som sier at tidstyver tar tre kvarter av arbeidsdagen, og her ligger det en mulighet for en effektivitetsøkning. På den annen side er det ikke realistisk å forvente 100 prosent effektivitet hver dag.

Senter for økonomisk forskning har utarbeidet beregninger for effektiviteten i de kommunale tjenestene, men analysen er ingen fasit for effektiviteten innafor de ulike tjenesteområdene. Innafor gruppen av sammenliknbare kommuner får Øksnes en effektivitetsverdi på 75 % i 2015. Det tilsier at vi er 25 % mindre effektiv enn den mest effektive kommunen blant sammenlignbare kommuner. Rådmannen understreker at Øksnes kommune drifter veldig effektivt, men inntil margen. Selv om tallmaterialet jeg viser til ikke er fra i fjor men fra året forut, viser analysen at det kan foreligge et effektiviseringspotensial som vi ikke har evnet å avdekke ennå.

I lys av dette må min bemerkning om identifisering av tidstyver forstås.