Tangen var en av innlederne under kystvaktseminaret på Sortland onsdag. Der pekte han på muligheter og utfordringer for den maritime næringen i takt med klimaendringene.

Først og fremst pekte Tangen på endringene som skjer når den nordlige ruten blir stadig mer tilgjengelig for skipsfarten.

I konkurranse

– Det er likevel endel faktorer som trekker i motsatt retning. Når bunkersprisene går ned er kostnadene forbundet med en litt lengre reise blitt mindre. I tillegg er man kvitt piratvirksomheten i Aden-bukta, og kostnadene med isbrytere i nord og russisk administrasjon er høye, sa Tangen, som har en fortid i Kystvakta.

Han mener likevel at maritim næring er interessert i å trekke nordover, men at infrastrukturen må på plass først.

– Vi må ha infrastruktur i form av kartlegging av sjøveien for navigasjon, vi må ha bedre satellittdekning og vi ha havner. Utbygging av norske havner på Svalbard kan i så måte være viktig.

Tilstedeværelse

Han pekte også på at det er ei klar forventning om norsk tilstedeværelse i form av kystvaktskip, særlig for den økende cruiseturismen i Arktis.

Tangen mener utnytting av olje- og gassressurser også vil være viktig for norsk maritim næring.

– Vi har ingen betenkeligheter med å gå nord i Barentshavet med de riggene vi bruker i dag. Og det å gå nordover vil kunne gi ny vekst i maritim næring, også i form av teknologiutvikling og eksport av dette. Havforholdene og de klimatiske forholdene er tøffere i nord, sa Tangen.

En rekke forhold gjør imidlertid usikkerheten om utviklingen i maritim næring betydelig.

Redusert handel

– Trumps manglende vilje til å inngå handelsavtaler skaper usikkerhet om verdenshandelen. Og maritim næring lever av transport av varer internasjonalt. Siden 2008 har det ikke vært nevneverdig vekst i verdensøkonomien, og derfor har det også vært stagnasjon i maritim næring. Men jeg tror befolkningsveksten vil være en driver i en ny vekst, sa Tangen.

Antarktis

Aksel R. Eikemo, direktør i Fiskeridirektoratet, pekte på de fiskerifaglige utfordringene lengst sør på kloden, i Antarktis.

– Det fins muligheter og det fins ressurser i området – krill og tannfisk. Det er gode reguleringer av dette fisket, og det er gjort en stor innsats mot det ulovlige og uregulerte fisket. Imidlertid mener jeg norsk kystvakt bør ha en tilstedeværelse i området, og at dagens kontroll, gjennom satellittovervåkning og samarbeid med andre stater ikke er tilstrekkelig, sa Eikemo.