I torsdagens formannskapsmøte fikk administrasjonen massiv kritikk for det framlagte forslaget til planprogram for en kommunedelplan skolestruktur. Planen skal være styrende for framtidas skolestruktur i Sortland, og vil blant annet påvirke hvor det gjøres investeringer og hvor det i framtid skal være skoler i kommunen.

– Rådmannen tar signalene som kommer fra formannskapet, og vil levere på det som er bestilt, sier skolesjef Erik Strand til Bladet Vesterålen etter møtet.

Han sier intensjonen var å levere flere alternative skolestruktur for Sortland, der å beholde dagens struktur er én av dem.

– Vi legger fram saken i dette møtet nettopp for å få ei politisk behandling. Rådmannen oppfatter at vi har hatt en åpen dialog om dette, men tar til etterretning at politikerne ikke mener det samme, sier Strand.

Han påpeker at skolestruktur er en spesiell sak i Sortland, og at debatten har pågått over lang tid.

– Tror du politikerne oppfatter deg som nedleggingskåt?

– Det kan virke som politikerne i sin argumentasjon tegner et slikt bilde. Vi er ikke nedleggingskåte. Vi skulle legge fram alternativer for framtidas skolestruktur, der det å beholde skolene er ett alternativ. Og så er det også vår jobb å vise hvilke konsekvenser det medfører, blant annet for investeringer i byggene. For det handler om store investeringer i Sortland-samfunnet, og der vi må planlegge på lang sikt, sier Strand.

Han sier det viktigste med skolen likevel ikke må bli at det «fins et bygg», men at innholdet i skolen står i sentrum.

– Vi hører jo også i møtet at representanten for rådet for mennesker med nedsatt funksjonsevne sier at skolebyggene må være tilgjengelige for alle. Det krever store investeringer. Men vi lever godt med den strukturen vi har, sier han.

– Var det et mål å få planen ferdig slik at eventuelle endringer i strukturen kunne gi budsjett-effekt allerede i 2018?

– Det var ikke et mål for oss. Men en slik plan vil gi styringssignaler for økonomiplanperioden på fire år. Og i økonomiplanen ligger det inne besparelser i skolesektoren. Det må vi ta med oss. Vi vet også at skolen er skåret ned hva angår lønn. Så er spørsmålet – hvor tar vi inn X antall millioner?