De seine og manglende tilbakemeldingene fra rådmannen undergraver utvalgets arbeid, ifølge utvalgsleder Geir Halvorsen (H).

– Det vi opplever fra rådmannens side er altfor dårlig. Det tar altfor lang tid å få svar, og man må purre både én og to ganger og og vente i måneder for å få ei tilbakemelding, sier Halvorsen.

Har vært tålmodige

Han sier utvalget har forsøkt å være tålmodige, men at tålmodigheten ikke lengre er like stor.

– Vi har forsøkt å ha forståelse for at det kan ta litt ekstra tid når vi har en ny rådmann. Men vi ser jo at rådmannen har en administrasjon som stort sett tar seg av svarene, og den har jo vært der hele tiden.

Halvorsen mener situasjonen man opplever i Sortland er uvanlig.

– Spesielt

– Det er spesielt, såpass at vi nå gir kommunestyret rapport om dette. Vi mener kommunestyret må mene noe om hvordan tilbakemeldingene til kontrollutvalget er, for det fører til at vi ikke får gjort jobben vår. Og vi er jo satt til denne jobben av kommunestyret, sier Halvorsen.

Kontrollutvalget har som oppgave å føre kontroll med at administrasjonen handler i tråd med politiske vedtak og lover og regler. I kommuneloven er utvalget gitt rett til å kunne kreve «enhver opplysning, redegjørelse eller ethvert dokument og foreta de undersøkelser som det finner nødvendig for å gjennomføre oppgavene».

«Betydelige problemer»

I henvendelsen til kommunestyret heter det at utvalget orienterer kommunestyret om at det i 2016 og 2017 har hatt betydelig problemer med å få svar på henvendelser til rådmannen innen fastsatte frister.

– Det skal ikke være slik. Vi kan ikke leve med å ha det slik. For resultatet er at kontrollutvalget i Sortland ikke får gjort jobben det er satt til. Arbeidet vi gjør blir mer ressurskrevende, og det blir ikke så godt som vi skulle ønske, sier han.

Saker tar år

En av sakene som har tatt tid er behandlingen av byggingen av Fagerlundveien.

– Denne er bare delvis ferdigbehandlet i kontrollutvalget, snart to år etter at den ble meldt inn til oss.

Halvorsen sier det er viktig for utvalget å få behandlet sakene mens de ennå er aktuelle, men at det blir umuliggjort når administrasjonen ikke svarer på henvendelser.

– Det er greit nok om en ikke har et svar å gi, men da må vi i det minste få den tilbakemeldingen.

Er blitt en trend

Han sier det er blitt en gjennomgående trend at rådmannen i Sortland ikke svarer.

– Jeg mener det burde være unødvendig. Rådmannen hindrer oss i å gjøre jobben vi skal gjøre, så godt vi skal gjøre den og når vi skal gjøre det. Jeg vil tro kommunestyret mener dette er en uakseptabel situasjon, og at det vil bli tatt tak i.

Bladet Vesterålen har forsøkt å få rådmann Randi Gregersen til å kommentere saken, uten å lykkes.