Saken er spektakulær. Dommen er helt som forventet.

Laila Bertheussen prøvde å fremstille seg som en enhjørning. Oslo tingrett gir et mye grellere bilde.

Tingrettsdommen mot Laila Bertheussen er knusende: Ett år og åtte måneder i fengsel. Hun anket på stedet, og dommen er derfor ikke rettskraftig.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over tre år gammel
iconKommentar
Dette er en kommentar. Kommentarer skrives av BTs kommentatorer og redaktører, og gir uttrykk for deres egne meninger og analyser.

Vesken Laila Bertheussen hadde med seg i retten da dommen kom hadde bilde av en enhjørning på beige bakgrunn.

Sånn kan hun nok oppfattes: En kuriøs og oppsiktsvekkende skapning i en nokså fargeløs og kjedelig virkelighet.

Men selv om saken er uten sidestykke i norsk rettshistorie, er dommen egentlig helt som forventet:

Ett år og åtte måneder i fengsel. I praksis skyldig på alle punkt. Ingen formildende omstendigheter. Forklaringen hennes fremstår tilpasset, og retten tror ikke på noe av det hun har sagt.

Laila Bertheussen ga uttrykk for sjokk, og anket på stedet.

Vesken Laila Bertheussen hadde med seg i retten under domsavsigelsen hadde bilde av en enhjørning på beige bakgrunn. Hun er minst like kuriøs, men ikke like uskyldig, ifølge Oslo tingrett.

Hvis Bertheussen blir funnet skyldig, må dette anses som en uforståelig familietragedie, argumenterte forsvarer John Christian Elden under rettssaken. Det er Oslo tingrett absolutt ikke enig i.

«Denne saken har vært usedvanlig grundig etterforsket og det er ingen holdepunkter om at politiet/PST har hatt «tunnelsyn»», skriver dommerne.

Teaterstykket «Ways of Seeing» viste frem Laila Bertheussens husvegg, til følgende replikk: «Iblant ser vi dere gjennom soveromsvinduene: purketryner, kutryner, håpets rotspisende parasitter.» Oslo tingrett mener hun utførte handlingene for å ramme folkene bak stykket og få det til å se ut som det førte til angrep fra antirasister.

Tingretten finner punkt etter punkt bevist utover rimelig tvil:

  • Det var Bertheussen som sendte trusselbrev, skrev «RASISIT» på husveggen og «RASIST» på bilen og tente på bil og bossdunk.
  • Retten er ikke i tvil om at Tor Mikkel Wara var målet for truslene, og at de påvirket ham i virket som justisminister.
  • Bertheussen hadde både anledning og motiv, mener dommerne. Målet var å ramme folkene bak oppsetningen av «Ways of Seeing», og få det til å se ut som stykket førte til angrep fra antirasister.
Dommer Yngvild Thue leste opp dommen i rettssaken mot Laila Anita Bertheussen i sal 250 i Oslo tingrett fredag ettermiddag. Sammen med de andre dommerne i saken, finner hun ingen formildende omstendigheter, og mener fengsel i ett år og åtte måneder er en riktig straff.

Tingretten mener Bertheussen er skyldig i en av de mest alvorlige av trusselbestemmelsene i norsk rett. Straffelovens § 115 rammer angrep på de høyeste statsorganene – altså angrep på selveste demokratiet.

Slike saker er svært særegne, og ofte preget av en viss galskap. Rettspraksis gir derfor ganske skral veiledning for hva som er passende straff, men to saker er særlig relevante:

I alvorlighetsgrad ligger Bertheussen-saken et sted midt imellom, og det var å forvente at straffnivået skulle gjøre det samme.

Laila Bertheussen ble dømt til fengsel i ett år og åtte måneder, og anket dommen på stedet. Dermed blir det gjensyn med forsvarer John Christian Elden i lagmannsretten.

Straffen er også påvirket av to andre faktorer: Høyesterett har gitt signal om at §115-saker skal straffes strengt og at nivået skal opp. Dessuten finner Oslo tingrett en rekke skjerpende omstendigheter:

Det som skjedde fikk store konsekvenser for de involverte i teaterstykket. Selv om handlingene fremsto som «noe amatørmessig utført», var de godt planlagt, pågikk over flere måneder og eskalerte i alvorlighetsgrad.

Bertheussen lot seg verken stanse av sterke reaksjoner, økte sikkerhetstiltak, utrykning av politiets bombegruppe eller omfattende etterforskning, påpeker dommerne.

Statsadvokat Fredrik G. Ranke førte saken mot Mohyeldeen Mohammad, som fikk to år og seks måneders fengsel for trusler mot stortingsrepresentant Abid Raja (V). I retten krevde han to års fengsel for Laila Bertheussen.

«Påfallende» er et ord som går igjen i dommen. Dommerne påpeker til stadighet Laila Bertheussens snodige reaksjonsmønster.

Enhver ville blitt skremt hvis ukjente gjerningspersoner snek seg rundt huset om natten, tagget på vegger, tente på biler og sendte truende brev i posten, poengterer retten.

Likevel var Bertheussen merkelig opptatt av å komme av gårde på lørdagshandel – eller mer presist Vinmonopolet – og ga klart uttrykk for at hun kjedet seg mens politiets bombegruppe gjorde seg ferdig.

Reaksjonen står i sterk kontrast til den voldsomme responsen på filmingen av husvegg i teaterstykket, mener retten.

Under rettssakene har Laila Bertheussen kommunisert via ulike vesker.

Bertheussen-saken har alt som kjennetegner et intrikat rettssalsdrama: underlige trusler, mektige bakspillere, kjendisadvokater, toppolitikere og pikante, hjemmesydde vesker.

Disse oppsiktsvekkende detaljene gjør det lett å glemme hvor alvorlig dette sakskomplekset egentlig er, og hvor mange urovekkende ting som har skjedd.

Tidligere justisminister Tor Mikkel Wara (Frp) møtte ikke opp da dommen ble avsagt, men han forklarte seg under rettssaken.
  • Statsminister Erna Solberg (H) kritiserte regissørene for å gjøre det tøffere å være politiker.
  • Teatersjefen og tre kunstnere ble siktet for å krenke privatlivets fred, og Oslo-politiet ville ransake hjemmene deres.
  • Kunstnerne mottok grove trusler, og ble beskyldt for å spre hat og sette liv i fare.
  • Frp i Oslo ville frata teateret kommunal støtte, fordi «ingen burde få offentlig støtte for å spre hat, intoleranse og konspirasjonsteorier».
  • Påtalemyndigheten gikk langt i å påstå at tidligere justisminister Tor Mikkel Wara løy i retten.

Sånt undergraver den kunstneriske ytringsfriheten og stiller maktpersoner i et grelt lys.

Poenget med «Ways of Seeing» var å belyse moralske gråsoner og «kartlegge nettverkene som har interesse av å gjøre Norge til et mer rasistisk samfunn».

På et slags metavis oppnådde kunstnerne målet sitt.

Bertheussen-saken har avslørt hvordan folkene som sirkler rundt det norske maktapparatet opererer, og hvordan de påvirker norsk offentlighet og ytringsfrihet.

Laila Bertheussen kan gjerne fremstille seg som en enhjørning. Hun er nok minst like kuriøs, men ifølge dommen er hun ikke like uskyldsren.

Publisert: