Anmeldelse: Coheed and Cambria - «Vaxis – Act I: The Unheavenly Creatures»

Coheed and Cambrias tegneserie-prog er medium engasjerende

The Amory Wars-sagaen fortsetter.

Coheed and Cambrias tegneserie-prog er medium engasjerende
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

ALBUM: De har aldri gjort det enkelt for seg selv, New York-baserte Coheed and Cambria. «Vaxis - Act 1: The Unheavenly Creatures» er intet unntak - som forventet. Herligheten klokker inn på nesten halvannen time.

Men, men - spiller man progrock så er det en del av gamet å gå grundig til verks når historier skal fortelles og intrikate låtsammensetninger og dramatiske oppbygninger skal presenteres.

2015-plata «The Color Before the Sun» var Coheed and Cambrias første ikke-konseptplate, det falt i dårlig jord hos enkelte. Nå er de tilbake i The Amory Wars Saga-land og en helt ny historielinje og alt som medfølger.

Musikalsk er gjengen for det meste i trygt farvann. Med en såpass særegen signatur er det kanskje greit å ikke riste for mye i rammeverket - det er uansett nok av tumleplass her.

Plata åpner med noen duse pianotriller før en mørk stemme ruller ut plottet. Derfra og ut er plata en berg-og-dal-bane av prangende hardrock-anthems - «The Dark Sentencer» kommer komplett med et knyttnevepumpende refreng og gnistrende gitarharmonier - og emosjonelle og dramatiske ballader. Vokalist Claudio Sanchez' heliumaktige og særegne stemme løfter låter som «Queen of the Dark» til store høyder.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.