Så der satt vi da, representantene fra Presse-Norge. Benket sammen i en stutt liten bar i Arendal. Omtrent som om det var juletrefest og vi ventet på nissen. Da Per Sandberg gikk av dagen før, hadde han lovt å møte pressen. Han skulle svare på alle, absolutt alle, spørsmål, sa han da. Riktignok hadde det i løpet av dagen vært mye fram og tilbake, men eksstatsråden hadde landet på at han ville møte pressen på kommunikasjonsbyrået Gambits vorspiel til partilederdebatten samme kveld. Av alle Sandbergs planer som var blitt omkalfatret de siste 24 timene, sto denne av en eller annen grunn fast.
Vi var tidlig ute. Det var glissent. Med ett begynte noen å konstruere et slags bur på den lille scenen. «Skal de bure inn Sandberg», var det noen som fniste. Men nei, snart var det mulig å se hva det var: Bakgrunnsveggen med logoen til Gambit - Hill & Knowlton, som senere skulle lyse bak Sandberg og Letnes på de fleste bildene fra kvelden. Det var ingen som skulle være i tvil om hvem som kjørte showet.
Allerede da begynte mumlingen: Var det egentlig lurt av Gambit å assosieres med dette sirkuset? Et byrå som har som uttalt ambisjon å «være Norges bredeste fagmiljø, og den mest profesjonelle konsulentvirksomheten innen kommunikasjon»? Hittil hadde det ikke vært veldig profesjonelt.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.