Johannes Høsflot Klæbo har forandret tyskernes syn på sosiale medier

Klæbos sosiale medier-vaner skaper debatt i Tyskland

I lang tid har idrett og sosiale medier vært en uting å kombinere i Tyskland. På grunn av Johannes Høsflot Klæbo er dette nå snudd på hodet i den europeiske stormakten.

PÅVIRKNINGSKRAFT: Petter Northug endret sporten på sin måte. Det samme er Johannes Høsflot Klæbo er i ferd med å gjøre. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
PÅVIRKNINGSKRAFT: Petter Northug endret sporten på sin måte. Det samme er Johannes Høsflot Klæbo er i ferd med å gjøre. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Johannes Høsflot Klæbo har med drøye 75 000 abonnenter på vlogen sin og over 300 000 følgere på Instagram allerede i en alder av 22 år skapt seg en solid plattform å bygge videre på den dagen – langt fram i tid – langrennskarrieren tar slutt.

Der Petter Northug gjorde langrenn «kult igjen» og revolusjonerte idretten - slik blant annet Vegard Ulvang, Hans Christer Holund og Frode Estil beskrev overfor Dagbladet forrige uke - er Klæbo i ferd med å stake sporten i enda en ny kurs.

«Klæbo-metoden» skaper nå debatt i Tyskland, og det er da ikke snakk om den mye omtalte «Klæbo-klyvet» som har blitt pensum på finske skiskoler og skapt sterke reaksjoner i Russland, som Dagbladet formidlet under OL.

22-åringen, som også har en stor fanskare i Tsjekkia av alle land, er i ferd med å ta sporten til nye høyder gjennom sin måte å kombinere toppresultater i langrenn med tilsvarende suksess i sosiale medier.

Ringvirkningene av det er større enn mange tror. Klæbos måte å promotere seg selv og ikke minst idretten på i sosiale medier, har fått Tyskland til å endre helt sitt syn på saken det siste året. Klæbo har fått tysk langrenn til å gå fra å være konservative til liberale på denne fronten.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.