Johannes Høsflot Klæbo har med drøye 75 000 abonnenter på vlogen sin og over 300 000 følgere på Instagram allerede i en alder av 22 år skapt seg en solid plattform å bygge videre på den dagen – langt fram i tid – langrennskarrieren tar slutt.
Der Petter Northug gjorde langrenn «kult igjen» og revolusjonerte idretten - slik blant annet Vegard Ulvang, Hans Christer Holund og Frode Estil beskrev overfor Dagbladet forrige uke - er Klæbo i ferd med å stake sporten i enda en ny kurs.
«Klæbo-metoden» skaper nå debatt i Tyskland, og det er da ikke snakk om den mye omtalte «Klæbo-klyvet» som har blitt pensum på finske skiskoler og skapt sterke reaksjoner i Russland, som Dagbladet formidlet under OL.
22-åringen, som også har en stor fanskare i Tsjekkia av alle land, er i ferd med å ta sporten til nye høyder gjennom sin måte å kombinere toppresultater i langrenn med tilsvarende suksess i sosiale medier.
Ringvirkningene av det er større enn mange tror. Klæbos måte å promotere seg selv og ikke minst idretten på i sosiale medier, har fått Tyskland til å endre helt sitt syn på saken det siste året. Klæbo har fått tysk langrenn til å gå fra å være konservative til liberale på denne fronten.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.