DRAMMEN: Snaue fire år er gått siden den drammensbaserte teatergruppen Kom(i)paniet først så dagens lys. For hva gjør man egentlig når du brått står uten et lokalt tilbud for å gjøre det du brenner aller mest for?

– Det var ikke noe tilbud for oss i teatermiljøet etter fylte 18 år. Vi ville se om det var mulighet til å skape noe, sier Eskil Kristiansen.

Og etter de tre forestillingene «Kona eller livet», «Rett i lomma» og «Trassalderen» er det klart. Ja, det var mulig å skape noe.

– Hittil har det gått veldig bra. Senest i fjor satte vi opp «Trassalderen» på Chat Noir, sier Kristiansen.

LES OGSÅ: Kulturrevolusjon fra et sirkustelt

Gjør alt selv

Egenkapitalen de har bygget seg opp satser de nå på sin fjerde forestilling. Nå gjør de teaterversjonen av Erlend Loe-boka «Kurt koker hodet». Den skal spilles seks ganger på datoene 11. og 12. februar, samt 18. og 19. februar. Stedet er studioscenen i Drammens Teater.

Kom(i)paniet må selge 650 billetter for å gå i null.

Drammens Tidende møter gjengen i et tomt lagerlokale på Brakerøya. Her har de leid seg inn for å gjøre de siste forberedelsene før de flytter inn i teatret.

 

Denne lørdagen vier de tiden fram til ettermiddagen på å male sine egenkomponerte kulisser. Fra ettermiddag til natt er det duket for prøver.

– Vi får et helt annet eierskap til hele forestillingen når vi gjør det på denne måten. Vi vet hvor mye innsats vi har lagt ned i dette, sier Iselin Doret Brandt Bestvold. Hun er teaterutdannet og lever nå av lidenskapen.

Blant annet har hun tatt monologen «Tøff i Badedrakt» på turné som inkluderer forestillinger på Brageteatret og Rogaland Teater.

LES OGSÅ: Elvekompaniet skal sette Drammen på kulturkartet

Utfordrende publikum

Kom(i)paniet håper drammenspublikummet vil komme på «Kurt koker hodet».

– Noe av utfordringen er at drammenserne ofte er redd for å gå på noe de ikke vet hva er, sier Eskil Kristiansen.

Selv mener de Erlend Loes naive, supre univers passer utmerket for både voksne og barn. Samtidig tar det opp en alvorlig problemstilling.

– Lattervekkende politisk satire fra et land der både folk og Konge er mer opptatte av pølser enn av flyktninger, skrev Dagsavisen i sin anmeldelse av boken.

LES OGSÅ: Denne forestillingen må du ikke gå glipp av

For voksne og barn

Kurt er truckføreren på kaia som en dag oppdager at det er kommet en mystisk last. Det viser seg at det i containeren er en hel last med folk som «kommer både herfra og derfra».

– Vi er alle fans av Erlend Loes univers. Og måten tekstene hans er bygget opp på forteller flyktningproblematikken så enkelt at barn kan forstå, sier Kristiansen.

– For barn må man forklare dette veldig enkelt og banalt. Det gjør at det oppstår mye humor som vil treffe de voksne blant publikum. Tematikken er kanskje enda mer aktuell for voksne som tross alt er mer oppdatert på nyhetsbildet enn barna, sier regissør Truls Toftnes.

LES OGSÅ: Gir Drammen terningkast fire