Vi registrerer at innflyttingen til Øvre Eiker kommune går over all forventning. Her bygges det eneboliger for småbarnsfamilier i stort monn, og det planlegges videre for flere hundre nye boliger. Her er det tydeligvis ikke nødvendig med fokus verken på byfortetting eller veimidler, for å igangsette store utviklingsprosjekter.

Stillingen er imidlertid en annen for Drammen kommune. Veiene inn til Drammen og gjennom Drammen, er fullstendig sprengt. De som bor i Drammen sentrum plages av trafikk, støy og eksos. Det er vanskelig for Drammen kommune å tillate nye prosjekter, uten at det først gjøres noe med veikapasiteten.

Hva om de som nå flytter fra økende boligpriser i områdene rundt Oslo, fremdeles har sin arbeidsplass i Oslo og omegn. Da vil en økt tilflytting til Eikerbygdene åpenbart også ramme veikapasiteten i Drammen. Drammen sitter med andre ord med alle trafikkulempene, samtidig som våre nabokommuner kan høste gevinst ved økte innbyggertall og økte skatteinntekter.

Den samme urettferdighet gjenspeiles i Buskerudbypakke 2. Våre nabokommuner vil ikke være med på det de kaller Drammen kommunes lokale veiprosjekter. Slike prosjekter skal derfor finansieres med byinterne bommer.

VIL DU HA DET BESTE MENINGSSTOFFET FRA DT RETT I INNBOKSEN? MELD DEG PÅ HER

For dem som har fulgt debatten om Buskerudbypakke 2 en stund, er det åpenbart slik at de foreslåtte tiltakene i Buskerudbypakke 2 ikke løser Drammen kommunes trafikkutfordringer. Jeg tror også de som har satt sammen pakka, er enig i det. Det er ikke tiltakene som vil hjelpe, men selve trafikkreduksjonen som følge av bommene. Det skal bli så dyrt å passere gjennom Drammen, at folk heller vil ta buss eller tog. Hva om de prognosene som er lagt til grunn for trafikkreduksjonen slår feil? Gulskogen vel har sett nærmere på de modellene som er benyttet og de forutsetningene som er lagt til grunn, og er ikke på noen måte overbevist. Modellene er ikke robuste nok, trafikktallene stemmer ikke og konklusjonen blir følgelig feil. Hvor blir det av risikovurderinger og kvalitetssikring av modellene. Dersom konklusjonene er feil, vil dette innebære en katastrofe for Drammen sentrum.

Politisk redaktør i Drammens Tidende, Karianne Braathen, skriver i sin leder den 3. mars at Buskerudbyen hangler videre, og at pakka kommer til å overleve i en eller annen form.

La oss håpe hun tar feil. La oss håpe at vi får på plass en helt ny pakke, med løsninger for fremtiden. I mellomtiden foreslår vi at kommunen starter med å ta vare på vår egen lokalbefolkning. La fylkesveiene håndtere gjennomgangstrafikk og steng de lokale veier i Drammen for fylkesveitrafikk. Dette vil muligens føre til mer kø for blant annet nabokommunenes innbyggere, men dette vil synliggjøre de trafikkproblemene vi virkelig står overfor.

Når Karianne Braathen skriver om Buskerudbypakke 2, får hun det til å høres ut som at bare den Konnerudnedføringen kommer på plass, vil det fremdeles være mulig å redde Nybyen fra trafikkaoset.

Det ikke er foreslått noen konnerudnedføring i Buskerudbypakke 2. Tilfartsvei Vest del II er en 4 felts «motorvei» fra E 134 gjennom Gulskogen og til Strømsø. Veien har kapasitet til å ta mer enn 40.000 biler, og vil være en snarvei for trafikken fra Eikerbygdene og Kongsberg gjennom Drammen sentrum. At noen har forsøkt å selge denne veien inn som en lokal konnerudnedføring, er den største veibløffen gjennom tidene. Dette er ingen lokalvei men en helt ny tilfartsvei inn til Drammen, og brukerne kommer i stor grad fra våre nabokommuner som skal igjennom sentrum.

Det er derfor ingen grunn til at denne veien skal finansieres ved byinterne bommer på Konnerud.

Trafikken fra Tilfartsvei Vest vil dessuten ende opp ved Øvre Sund bru, og der vil det ikke være kapasitet til å videreføre trafikken.Bragernes og Strømsø må forvente at alle deres smågater vil bli tatt i bruk av illsinte bilister. Det er heller ingen grunn til å tro at trafikken i Nybyen vil avta med denne løsningen. De 15000 bilene som går i Nybyen i dag, vil nok for all fremtid fortsette å gå der. I tillegg vil det bli åpnet for 40000 nye biler på Gulskogen. Det er ikke på noen måte fastsatt at eksisterende konnerudgate skal stenges for trafikk. Det kommer selvsagt aldri til å skje.

Det er i grunn utrolig at man i 2017 foreslår en bypakke som vil føre 40. 000 nye biler ned til sentrum. En slik tilnærming er for lengst forlatt i andre byer.

Faktum er at uten Lierdiagonalen vil trafikkaoset i Drammen sentrum vedvare i uoverskuelig fremtid, og med dette vil også en god og bærekraftig utvikling av Drammen sentrum være tapt. Vi kan godt gjøre som politikere; lukke øynene og satse på at det går over av seg selv, men jeg tror ikke våre barn og barnebarn vil bli særlig imponert over denne taktikken.

Det er ikke bare synd men det er oppsiktsvekkende, at ingen av Drammens politikere tar til orde for å imøtegå Lier kommunes felttog mot Lierdiagonalen.

Det er klart det vil være mulig å finne løsninger for Lierdiagonalen, som både Drammen kommune og Lier kommune vil kunne akseptere.  Med riktige veitiltak, må også alle våre nabokommuner være med på spleiselaget.

De fleste innbyggerne I Drammen har for lengst forstått at pakka må pakkes om.

Dersom det skulle komme en ny innpakning av denne bypakka, håper Gulskogen vel at Tilfartsvei Vest del II er historie.

Gulskogen bydels høyeste ønske er å bli frigitt fra innløsningstrusselen som har vedvart i mer enn 20 år, slik at Gulskogen i igjen kan bli den bydelen innbyggerne fortjener. En bydel med småhusbebyggelse, lek og trivsel, og uten støy og eksos.

SISTE NYHETSSAKER OM BUSKERUDBYPAKKE 2 I DT:

* To tog i timen – men ikke nytt tunnelløp

* Klare Ap-krav om tog og vei

* Utarbeider eget bypakke-forslag