Fra ledende lokalpolitikere lyder det nå «alle skal bli hørt» når man lover å gå gjennom Buskerudbypakke 2 på nytt. Kan vi som i mange måneder har prøvd å nå fram med synspunkter, og lenge forgjeves har etterlyst tilbakemelding fra disse lokalpolitikerne, føle oss trygge på en seriøs vurdering av våre forslag? Tillat meg å være en smule i tvil. Hvor dypt stikker denne «omvendelsen»? Og hvem er det som egentlig legger premissene for fremtidige løsninger?

Det er nok flere enn lokalpolitikerne som oppriktig må gå inn for innbyggerdeltakelse hvis «alle skal bli hørt».

Det er Statens vegvesen og Bane NOR som er de mektige aktørene ved vei- og baneløsninger. Sier nå disse våre statlige tjenere at de også skal lytte til forslag som kommer fra innbyggerne? Tvert imot dessverre. SVV var raskt på banen med å dømme forslag fra «Nei til bommer innenfor Drammens kommunegrenser» nord og ned. På samme måte opptrådte Jernbaneverket (Bane NOR) overfor innbyggerforslag ved valg av jernbanetraseen for Vestfoldbanen.

Fremmes det forslag som går på tvers av deres egne løsninger, truer de med «innsigelser» som ingen andre enn de selv kan rokke ved.

VIL DU HA DET BESTE MENINGSSTOFFET FRA DT RETT I INNBOKSEN? MELD DEG PÅ HER

Og hva med samferdselsministeren? Han har gått inn for at ny bru på riksvei 282 gjennom Drammen (Holmenbrua) må fullfinansieres med bompenger innkrevd i «Buskerudbyen». Årsaken til at ny bru må bygges er at den gamle ble fundamentert og bygd for dårlig. Et nytt løp av E134 i Strømsåsen som må bygges fordi den eksisterende tunnel ikke imøtekommer dagens sikkerhetskrav, har han også bestemt at må fullfinansieres av de samme bompenger. Samferdselsministeren bistår ikke engang «Buskerudbyen» med to togavganger i timen mellom Hokksund og Drammen. Og dobbeltspor på strekningen det kan vi bare glemme. Dette er den sentrale politiske drahjelp «Buskerudbyen» får.

Så hvilke muligheter har lokalpolitikerne – enn si innbyggerne i «Buskerudbyen» – til å få gjennomslag for nye gode løsninger? Ærlig talt ser det ikke veldig lyst ut. Men gir vi opp taper vi i hvert fall og må leve med bommer satt opp som økonomiske skiller mellom bydelene.

Når det gjelder finansiering, tror jeg ikke vi kommer utenom bompenger. Selv samferdselsministeren har for lengst gitt opp denne, sin kjernesak. Men for en vei, miljø- og kollektivpakke som skal komme alle innbyggerne til gode er det ikke riktig å legge hele kostnaden på bilistene. Finansiering av miljøtiltak bør primært finansieres på annen måte enn ved bompenger. Den folkelige oppstanden mot BB2 var først og fremst basert på urettferdigheten i plasseringen av interne bomsnitt som splittet bydeler i Drammen og at det hele skulle dekkes av bilistene.

Alle trafikale problemstillinger må i første rekke finne sin løsning innenfor den nye storkommunen bestående av Drammen, Nedre Eiker og Svelvik kommuner.

Jeg mener konstellasjonen «Buskerudbyen» snarest bør legges død og stafettpinnen overtas av disse tre kommunene. Det vil redusere byråkrati og beslutningsveier.

Bomsnitt bør i prinsippet primært legges på de enkelte veistrekninger som bygges ut.

Hvis dette ikke lar seg gjøre, bør bomsnitt sekundært legges på kommunegrensen mellom den nye storkommunen og de omliggende kommuner. Dermed vil de klare urettferdigheter som oppsto ved det opprinnelige forslag unngås. Bommer bør i tilfelle legges på alle veier ut og inn av den nye kommunen – både på fylkes-, riks- og europaveier inklusive trafikken på E18 gjennom Drammen.

Når det gjelder vei- og kollektivløsninger, må det også tenkes nytt.

Jeg viser her til forslagene i «Veipakke Drammen» utarbeidet av innbyggerinitiativet i «Nei til bommer innenfor Drammens kommunes grenser». Der er det mer enn nok av gode forslag å jobbe videre med og prioritere mellom. Jeg vil imidlertid understreke at trafikk som ikke har sentrum av byen som endemål, må ledes utenom sentrum. Dette foreslås blant annet gjort ved Drammensdiagonalen gjennom Bragernesåsen. Den store investeringen ved utbyggingen av Vestfoldbanen kan utnyttes bedre for Drammensområdet ved å bygge ny pendlerstasjon på Eik i Kobbervikdalen. Kombinert med ny Svelvikvei og forslagene til Skogkantveien fra Konnerud og vei fra Fjell til Kobbervikdalen ligger det til rette for et kollektivknutepunkt på Eik som vil fjerne mye sentrumstrafikk i Drammen.

«Alle skal bli hørt» lover lokalpolitikerne.

Men for å realisere løsninger foreslått i «Veipakke Drammen» trengs velvillig medvirkning fra Statens vegvesen og Bane NOR ved at de opptar det beste i disse forslagene som sine egne og videreutvikler dem. En samferdselsminister på lag med innbyggerne i nedre Buskerud er heller ikke å forakte.

Er det å be om for mye?

NOEN AKTUELLE NYHETSSAKER FRA DT. NO:

* Endelig jord under klovene – det er vår!

* Mann tatt for fyllekjøring på Bragernes torg

* Mindreårige jenter rullet med russen – foreldrene ga grønt lys