Store endringer i kommunestruktur og størrelse på kommuner på begge sider vil få virkning på Lier kommune og innebære store utfordringer på kort og lang sikt.

I artikkelen « Lier inn i en ny tid» i forrige uke, skraper Høyres gruppeleder Søren Falch Zapffe bare i overflaten av utfordringsbildet, der han sier at Lier kommune vil være en aktiv pådriver for en organisering som sikrer videreføring av kommunale tjenester av høy kvalitet.

VIL DU HA DET BESTE MENINGSSTOFFET FRA DT RETT I INNBOKSEN? MELD DEG PÅ HER

Han sier dessverre ingenting om hvordan han tenker seg ny organisering utover å mene at utfordringene blir mange og varierte, og at man vil finne gode løsninger til beste for liungene. Dette blir for uforpliktende og passivt.

La meg forsøke å konkretisere utfordringsbildet med bakgrunn i hva som skjer i kommunene rundt oss, men like mye med basis i de behov Lier kommune har hatt for omstilling og strukturelle endringer i flere år.

Nye Asker og nye Drammen vil ikke bare bli en utfordring for oss i forhold til den lokale og regionale innflytelse de vil få i kraft av størrelse. De vil gjennom det utrednings- og utviklingsarbeid som nå pågår bli attraktive arbeidsplasser med mulighet for god rekruttering av ny kompetanse i form av fagfolk, spesialister og ledere. I tillegg vil de være attraktive tilbydere av ulike tjenester og etableringer overfor næringsliv og offentlige virksomheter. De vil også bli de første som får tilbud fra staten om nye kommunale oppgaver, forsøksmidler og utviklingsprosjekter.  

Men uavhengig av hva som nå foregår i Asker og Drammen, har Lier kommunes behov for omstilling blitt mer og mer tydelig. Min påstand er at kommunen har stivnet i sine etablerte strukturer, systemer og ledelsesformer takket være stabil økonomi og konserverende politisk flertall over flere år.

Skal vi kunne møte fremtidens krav til økonomisk handlefrihet og en effektiv drevet kommune, er utfordringen å bygge og utvikle en ny kommune. Vi bør derfor bruke vårt politiske engasjement på å tenke nytt og utradisjonelt om politiske og administrative ledelses- og styringssystemer, rolledeling mellom fag, politikk og administrasjon, effektive organisasjons- og kommunikasjonsformer mellom kommuneorganisasjonen og innbyggerne, nye samarbeidskonstellasjoner med næringslivet, arbeidstakerorganisasjonene og frivilligheten/organisasjonene, endrede former for samarbeid om tjenesteutøvelse, ny teknologi og digitale løsninger, kompetanseoppbygging og rekruttering.

Men det haster å komme i gang med dette utviklingsarbeidet. Vi må starte nå!

Jeg foreslår at det snarest etableres et prosjekt hvor vi søker å tiltrekke oss landets beste aktører som har innsikt i relevant utvikling og forskning på kommuneområdet. Dernest bygger vi opp en prosjektorganisasjon med basis i en politisk oppnevnt styringsgruppe. Det er politikerne som skal eie prosjektet, og det må gå uavhengig og parallelt med daglig drift i administrasjon og etablerte politiske organer.

Prosjektet kommer til å koste penger, men er en investering i kommunens fremtid.

I tillegg vil det bli krevende, men helt nødvendig for at Lier kommune skal kunne fremstå som en robust, tidsriktig, endringsvillig organisasjon som evner å gi innbyggerne gode kommunale tjenester.

Utviklingsarbeidet må være ferdig før neste kommunevalg, slik at det nyvalgte kommunestyret kan gå til dekket bord.

LES OGSÅ: Fire interessert i herskapsvilla