Som veldig ung og veldig nyfrelst Bruce Springsteen-fan midt på 80-tallet var det ikke alltid lett å forstå alt han sang om. All verdens informasjon var ikke noen tastetrykk unna. Var det noe man lurte på, fikk man stikke innom biblioteket på vei hjem fra skolen.

«New Jersey turnpike, ridin' on a wet night…», sang Springsteen med søvnig, ekkofylt stemme på «State Trooper», det siste sporet på side A på albumet «Nebraska».

Den var den sangen som mest av alt lignet på det svart-hvite bildet på omslaget – kornete, grått, døsig rytme fra vindusviskerne, et repetitivt kassegitarriff som pisket vått og kaldt mot ruten.

Men hva i all verden var en «turnpike»?

VIL DU HA DET BESTE MENINGSSTOFFET FRA DT RETT I INNBOKSEN? MELD DEG PÅ HER

Det viste seg, etter litt oppsøkende virksomhet i ordbok og leksikon, å være en stor vei man måtte betale for å bruke. På dette tidspunktet, jeg var 11 eller 12 år, hadde jeg bare én eneste referanse til en vei som man måtte betale for å kjøre på. Det var bomstasjonen på Kjellstad i Lier. Vi passerte den en sjelden gang iblant, på vei fra min hjemby Kongsvinger til skøyteløp i Vestfold eller sommerferie på Sørlandet.

Selv Springsteen kjørte trolig gjennom Drammen Turnpike, på vei til konsert i Drammenshallen 5. mai 1981.

Det var alltid gøy å kjøre gjennom Lierbommen, et evig spenningsmoment var om pappa klarte den lille basketøvelsen med å slenge korrekt sum med mynter oppi kurven uten å bomme. Hvor mange som bommet finnes det ikke statistikk over, men over 200 millioner passeringer ble registrert mellom åpningen i oktober 1975 og til siste krone var samlet inn nyttårsaften 2001.

Pengene herfra gikk i praksis med til å rydde opp i Drammens enorme trafikkproblemer, én av mange ting som bidro til byens dårlige rykte. «Et høl på E18», som Herodes Falsk formulerte det.

 

Noe av det første jeg måtte google etter cirka en ukes abonnement på avisen du nå leser, var «Konnerud-nedføringen». Nedføring er et rart ord – «Har De hatt regelmessig nedføring i det siste?» – men dette er åpenbart blodig alvor for dem som rammes av denne diagnosen. En ny Konnerud-nedføring skulle vært finansiert med de gamle pengene fra bommen på Kjellstad. Alt ble som vanlig dyrere enn planlagt, og politikerne prioriterte ny bru ved Øvre Sund. J’accuse! Og nå skal Konnerud-folket begynne å betale for denne veien på nytt.

«Avgift er noe av det fineste i et demokrati. Avgift er sivilisasjon», sa Ap-politiker og tidligere kringkastingssjef Einar Førde en gang.

Vi høster som vi sår. For noen er likevel avgift det motsatte av sivilisasjon, det er barbari og røveri, og derfor verdt tusen underskriftskampanjer og demonstrasjonstog. Bompengemotstanderne er ikke nødvendigvis opptatt av en prinsipiell debatt om grunnleggende premisser for hvordan finansieringen av et ytterligere forbedret og menneskevennlig Drammen skal foregå, men blir forbannet fordi min bom er plassert feil.

Den store motorveibrua som ble betalt med pengene fra Kjellstad-bommen har noe småfuturistisk over seg, med sitt glinsende understell og måten den på elevert vis fører den utskjelte gjennomgangstrafikken utenfor synet og utenfor bykjernen.

Nye Øvre Sund bru har vist seg å være en tilsvarende viktig brikke for å gi kommunen og byplanleggerne muligheten til å ta modige valg i sentrum, som å stenge bybrua for vanlig trafikk. Byutviklings- og omdømmesuksessen til Drammen kan tilskrives mange faktorer, beslutninger, prosesser og kampanjer, men det er liten tvil om at bompengene som finansierte disse store veiprosjektene ikke bare gikk til vei som sådan, men til å gjøre byen bedre. Mye bedre.

Hvis det er noen trøst: New Jersey Turnpike ble etablert allerede på 50-tallet og bomstasjonene der lever i beste velgående ved hver eneste på- og avkjøring. Selv Bruce Springsteen må betale bompenger.

NOEN AKTUELLE NYHETSSAKER FRA DT.NO:

* – Migrasjonsbølgen er en årsak til det økende byråkratiet

* Kjent kafé har skiftet ham

* Flo: – Vi har ikke fått den tryggheten og selvtilliten vi trenger