DRAMMEN: Pengene er såkalte ekstra belønningsmidler, og kommer i tillegg til de 80 millionene Buskerudbyen allerede har blitt tildelt, og får utbetalt om kort tid.

At Buskerudbyen bare får halvparten av beløpet de søkte om betyr at sykkeltiltakene blir satt på vent.

– Vi skulle gjerne fått mer, men er likevel fornøyd med å ha fått 20 millioner kroner i ekstra belønningsmidler. Det er fem millioner mer enn i fjor. Midlene skal bidra til å fullfinansiere fase 2 av kollektivpunkt Bragernes. De siste 20 millionene vi søkte om skulle blant annet gå til oppfølgning av sykkelveiinspeksjonene. De må vi nå følge opp i neste belønningsperiode, og gjennom justert Buskerudbypakke 2, sier Rolf-Helge Grønås, daglig leder i Buskerudbyen-sekretariatet, til Drammens Tidende.

Fylkesordfører i Buskerud, Roger Ryberg, innrømmer at de hadde håpet på et større beløp enn 20 millioner kroner.

- Vi hadde i utgangspunktet forventet at vi skulle få mer penger, men disse bevilgningene kommer godt med i vårt område der vi satser mye på kollektivtrafikk, sier Rydberg, som er leder av den politiske styringsgruppen i Buskerudbyen.

For å få utbetalt ekstramidlene har Buskerudbyen fått en frist til 1. august for å redegjøre nærmere for hvordan målene i gjeldende avtale kan nås.

I en pressemelding fra Samferdselsdepartementet sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen:

– Bedre kollektivtilbud gir bedre fremkommelighet og økt trafikksikkerhet. Det kommer alle reisende til gode. Etter budsjettforliket økte vi rammen til Belønningsordningen, og nå får fem byområder ekstra midler, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

De fem byprosjektene som har fått ekstra penger er:

  • Oslo og Akershus: 185 millioner kroner
  • Bergen: 100 millioner kroner
  • Buskerudbyen: 20 millioner kroner
  • Nedre Glomma: 10 millioner kroner
  • Tromsø: 10 millioner kroner

LES OGSÅ: