Noen av oss mener bompenger er en dyr og dårlig måte å finansiere veier. Jeg har gått til valg mot bompenger, og i regjering jobber jeg i tråd med mine valgløfter. Vi har fått gjennomslag for å fjerne bomstasjoner på åtte veiprosjekt, og vi har kuttet takstene flere steder.  Jeg skulle gjerne sett en enda større reduksjon. Regjeringen har fremmet flere forslag for bompengekutt, men stortingsflertallet har stoppet oss ved flere anledninger. Her må velgerne bidra til høsten.

Våre kritikere sier de ikke tror på en fremtid uten bompenger. Fordi veiene må jo betales. Ja, det siste er vi enige om. Men FrP mener det mest effektive er å finansiere veiene over statsbudsjettet. I vårt forslag til Nasjonal Transportplan har vi derfor en kraftig vekst i veibygging. Og hele veksten kommer fra økte bevilgninger over statsbudsjettet. Bompengenivået blir faktisk litt lavere sammenlignet med videreføring av forrige regjerings nivå. Tatt i betraktning at bilrelaterte avgifter samtidig har gått ned i denne regjeringsperioden, så opplever vi nå at bilistene ikke lenger er melkeku.

Når øvrige partier som Arbeiderpartiet og Senterpartiet ikke har noen magemål for bompenger, så må bilistene ha et parti som kjemper deres sak. Frp har de siste årene redusert nivået på bompengene sammenlignet med rødgrønne planer, og vi har samtidig sikret kraftig vekst i veibygging og vedlikehold. Til høsten får du avgjøre om jeg og resten av Frp får lov til å fortsette den jobben.