For tiden pågår det en debatt om sammenslåing av ungdomsskolene i kommunen. Siste mann ut i debatten er sjefredaktør Christian Senning Andersen. Han skriver en interessant artikkel i Fremover fredag 28. april. Han trikser med mange baller i lufta, så mange vil nok finne momenter som de både liker og misliker. I sum mener han at man bør slå sammen ungdomsskolene Ankenes, Framnes, Parken og Bjerkvik.

Les også: Ny storskole er utvikling

Sparetiltak og satsing på elevene

Fundamentet for sammenslåinga finnes først og fremst i en innsparing på anslagsvis nærmere 7 millioner kroner i året. Det beløpet skal jeg ikke kommentere. Men dog, det er en feiltakelse å tru at den billigste skolen for kommunen vil gi den beste skolen. Likevel utbasunerer sjefredaktøren at ny storskole er utvikling, for en storskole vil være å satse på elevene.

Så legger jeg merke til at det foreligger ingen uttalelser fra elevene, heller ikke fra lærerne. For hvis sjefredaktøren har rett, da kunne man vel forvente stormende jubel og hurrarop fra menneskene som skal jobbe i storskolen med 650 elever og ca 100 lærere?

Bjerkvik ungdomsskole

Redaktøren bruker mye plass på Bjerkvik ungdomsskole. Han skriver at tre klasser mellom 15 og 20 elever i hver er nødvendigvis ikke mer attraktivt enn å tilhøre en ny storskole i Narvik med 30 elever i hver klasse. Dette fordi en storskole kan by på lærere med spisskompetanse, større miljø å finne venner i, samt en nybygget og moderne skolebygning. Tja, mon tro det...?! Men hvorfor ikke spørre elevene? Og hvorfor ikke spørre lærerne?

Rett skal være rett. Redaktøren skriver at det finnes grunner til at heller ikke storskoler er de beste. Han snakker om sosiale utfordringer og utrygghet for elevene, samt at det kan være mer belastende for lærerne å ha store klasser enn små. Her er redaktøren på topp! Derfor blir det et lite antiklimaks når han skriver at «I sum er det fornuftig for effektiv læring for elevene».

Slik jeg ser det, har redaktør Andersen ikke fremlagt en overbevisende argumentasjon for en storskole. Men det har kanskje sammenheng med at jeg har undervist i ungdomsskolen i Østfold, Hordaland (Bergen), Oppland, Sogn og fjordane, Møre og Romsdal, Troms og Nordland. Herunder 20 år på Parken ungdomsskole.

I parentes bemerkes at Knut Arild Hareide har nettopp opplyst på TV at Krf vil satse på skolen. Det innebærer at de vil tallfeste en maksstørrelse på klassene til 15 elever på 1. til 4. klasse, samt maks 20 elever pr klasse på 5. til 10. klasse. Det er tale jeg skjønner godt. Når partiet vil satse slik, da blir det vanskelig å forstå at 30 elever pr. klasse er bedre for Bjerkvik-elevene...! Eller de øvrige elevene fra Ankenes, Framnes og Parken ungdomsskoler.

Legger man så til mer mobbing i store skoler, fullere klasser, at de fleste elevene på skolen forblir ukjente for den enkelte lærer, samt pendling, koker hele saken ned til kun en økonomisk gevinst på sammenslåingen.

Primus inter pares

Moderne norsk skolehistorie kan inndeles i før og etter 1997. Det var det året rektorene mistet sin posisjon som primus inter pares (den fremste blant likemenn). Dermed opphørte det gode samarbeidet som var tuftet på demokrati. Utdanningsminister Gudmund Hernes sørget for å utstyre rektorene med styringsrett. Dermed startet den lille sunami med papirmølle. Rapporter i øst og vest, møter dag ut og dag inn. Lærerne begynte å henge i tauene. Energien som skulle brukes på elevene, ble mindre og mindre, mens sentralapparatet lot trykkeriet gå på høytrykk.

I denne sammenheng har det selvsagt liten betydning å nevne at lærerne har spisskompetanse (det har de alltid hatt) - når «kommando-sunamien» slår inn over skolene. Det har vært klaget mye over dette. Men løsninga uteblir. Resultatet gir mer pressa lærere, med mindre overskudd. Det ser ut til at noen har oversett at bare en glad lærer er en god lærer. Løsninga her er ikke storskole og 30 elever i klasserommet. Tvert imot, det vil bare forverre situasjonen ytterligere. Det finnes enormt med interesserte og flotte elever. De fortjener noe bedre enn overfylte klasserom, 650 elever på skoleplassen, økt mobbing og pendling... For øvrig er det ikke plass til 650 elever i skolegården ved Parken ungdomsskole, og biler til 100 lærere. Samt snuplass for bussene.