For oss i Fremover er det selvsagt ikke et reelt alternativ. Vi skal nemlig som vanlig skrive om små og store hendelser fra uka hvor hele Narvik-samfunnet er i unntakstilstand. Under Vinterfestuka betyr det beredskap 24 timer i døgnet – ni dager til ende.

Som VU-deltaker kun siden 2008 er det selvsagt ekstremt dristig å kåre årets program til tidenes beste. Men det er en kjensgjerning at det aldri har vært satset like tungt økonomisk. Og en kikk på gamle program forteller meg at det aldri har vært satset bredere og mer kommersielt. Band som Highasakite og Kvelertak er kanskje de to nye bandene som best har klart å kombinere kommersiell og kunstnerisk suksess. CC Cowboys og Hellbillies er selve definisjonen på folkelig kvalitetsmusikk. I tillegg varter man opp med opp mot 130 ulike offisielle arrangementer. I tillegg til at alle byens utesteder slår på stortromma med livemusikk stort sett hele uka.

For liker du ingenting på årets program er du trolig totalt uinteressert i både populærkultur og smal-kultur. Og bosatt under en stein. For det er faktisk mulig å finne gull hver eneste dag. Jeg har gjort et forsøk på en liste over gode anbefalinger – og det ble en krevende jobb. Både legenden Arve Tellefsen i samspill med vår egen Heidi Ruud Ellingsen og Trine Lise Olsens terningkast seks-show må ofres. Rett og slett fordi det er andre arrangement som frister enda mer.

For Vinterfestuka betyr satsingen at man har tatt på alvor signalene fra eget styre – og fra mange av byens innbyggere. Vinterfestuka har for lenge vært for smal og for introvert til å bli festen som også naboene våre har lyst til å komme på. Selv i Bjerkvik og Ballangen har Vinterfestuka vært for eksotisk. Fortsatt er det en lang vei å gå før Vinterfestuka har tatt ut hele sitt potensial. Men årets booking er et klart skritt i riktig retning.

For Vinterfestuka bør være et viktig verktøy i byggingen av en ny storkommune. Da må man også gjøre det fristende for hele den nye kommunen å få et eierforhold. Det satses veldig tungt på besøksindustri i regionen. Jeg tror at et sterkere samspill mellom Narvikfjellet AS og Vinterfestuka er der det virkelige storpotensialet ligger. Mars er en superb skimåned. Klarer man å etablere flere varme senger i forbindelse med satsingen i fjellet – kombinert med en byheis sitter man på et ekstremt godt produkt også for tilreisende. Som får sjansen til å oppleve et Narvik virkelig på smørsiden. Både på dag- og kveldstid.

Dette er selvsagt et sjansespill. I dag lever ikke lenger artistene av platesalg. Konsertvirksomheten har derfor blitt profesjonalisert – og store band er dyre. Derfor er det ekstremt viktig at Vinterfestuka også blir dyktigere på å booke rett band, til rett sted, på rett dag til rett pris. Med en oppdatert verktøykasse på markedsføring. Årets Vinterfestuke tegner uansett usedvanlig lovende.

God VU!