Ting tar tid. Arbeidet med reguleringsplaner tar gjerne lengre tid enn antatt ved oppstart. På Otta betyr det at utviklingen av sagtomta og bygging av butikklokaler og leiligheter ligger etter skjema.

14 måneder har gått siden eierne av Otta sag sammen med eiendomsutvikler og investor Per Tore Teksum, lanserte sine utbyggingsplaner. Leiligheter og nye butikklokaler på 5-6.000 kvadratmeter skulle bli en ny bydel. Ambisjonen var å åpne dørene foran årets julehandel, eller aller helst tidligere. Det blir det ikke noe av.

Les også: – Nå er jeg direkte provosert

Utviklingen av sagtomta ble møtt med entusiasme lokalt, også i Sel kommune, da planene ble lagt fram i april 2016. En vesentlig barriere sto i vegen for en rask reguleringsprosess og realisering: Bane NOR sin reguleringsplan for stasjonsområdet, med tilhørende frigivelsen av arealet hvor det i dag går et jernbanespor inn til Otta sag.

Et drøyt år senere ligger samme barriere der. Bane NOR bruker lengre tid på sin egen reguleringsplan enn hva kommunen beregnet. Og jernbanen vil ikke frigi sporet inn til Otta sag før de er ferdig med annen utbygging i stasjonsområdet. Utviklingen av omkringliggende arealer må vente på en planavklaring, og deretter på at utbyggingen av stasjonsområdet finansieres og gjennomføres. Den store bekymringen handler med andre ord ikke bare om at en reguleringsplan for stasjonsområdet tar tid, men om at det kan bli hengende en usikkerhet over området i lang tid.

Både reguleringsplanen for stasjonsområdet og en tilsvarende plan for sagtomta er vesentlige for utviklingen av norddalsbyen. Begge er ment å styrke Ottas funksjon som knutepunkt i regionen, og begge representerer avgjørende premisser for byutviklingen.

Det kan ikke tas snarveger for å komme raskere i mål med reguleringsplaner. Sel kommune må legge seg i selen for å unngå at båndlegging av et jernbanespor som trolig uansett skal bort, blir det som bremser byutviklingen øst for Dovrebanen og nord for Høgbrua. Bane NOR må vise at også statlig virksomhet forstår at dette handler om mer enn jernbaneutvikling.