Hvorfor er veien fra RV 19 til campus på Bakkenteigen så viktig for utviklingen av universitetet, Horten og vestfoldsamfunnet?

Da det i 2016 ble besluttet at nye Horten stasjon skulle legges til Skoppum og ikke til campus Vestfold / Bakkenteigen, ble ledelsen ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) umiddelbart invitert til møter med politisk ledelse både i kommunen og fylkeskommunen. Der fikk vi forsikringer om at en ny vei mellom riksvei 19 (den nye stasjonen og E 18) og USN campus Vestfold på Bakkenteigen ville få høyeste prioritet. I daværende Vestfold fylkeskommunes regionale transportplan, vedtatt i september 2019, står det at det bør etableres en ny forbindelse til ny stasjon på Skoppum fra campus Vestfold. Ledelsen ved universitet har gjentatte ganger uttrykt bekymring for at ny vei til universitetsområdet stadig har blitt utsatt. Vi registrerer også at veiutbyggingen i senere tid har blitt møtt av noen kritiske røster i hortensamfunnet, som er bekymret for konsekvensene for natur og miljø. I politisk behandling av saken i Horten formannskap 21. mars kom det sterke reaksjoner på prosjektets kostnadsoverslag, som nå beløper seg til cirka 220 millioner kroner.

Først litt om universitetet vårt. USN sin strategi er tuftet på regional forankring og et nært samspill med omgivelsene. Gjennom å være tett på samfunns- og arbeidsliv der folk arbeider og bor, skal universitetet bidra til bærekraftig samfunnsutvikling. USN er lokalisert åtte steder i Buskerud, Telemark og Vestfold. Flercampusstrukturen setter oss i god stand til å møte lokale og regionale utfordringer og muligheter med kunnskap og kompetanse, både når det gjelder grønn verdiskaping og offentlige velferdstjenester.

Universitetsområdet på Bakkenteigen har vært i rivende utvikling gjennom de siste 15 årene. Uten et godt samarbeid med Horten kommune som universitetets vertskommune, og Vestfolds øvrige arbeids- og samfunnsliv, ville dette ikke latt seg gjøre. I dag har mer enn seks tusen ansatte og studenter sitt daglige virke på Bakkenteigen. Fire hundre studenter bor i studentboligene på området. Gjennom en egen forskningspark er universitetet tett koblet til lokalt og regionalt næringsliv. Slike innretninger der universitetet står i sentrum for kunnskaps- og kompetansebasert innovasjon og næringsutvikling, og blir et trekkplaster for nye etableringer, er det mange eksempler på internasjonalt, men også nasjonalt. I Oslo etableres nå for eksempel Oslo Science City, som skal bidra til kunnskapsintensiv næringsutvikling tett på Universitetet i Oslo. USN som distriktenes universitet, skal være en motvekt til slike sentraliserende satsninger. Vi skal koble etablert og nytt næringsliv tett på våre studiesteder og etablere regionale innovasjonsdistrikt for å sikre grunnlaget for levende lokalsamfunn. Campus Vestfold bidrar i dag særlig til utviklingen av maritim virksomhet og regionens elektronikkindustri, ved siden av utdanning og kunnskapsutvikling som styrker velferdstjenestene i regionen. Samtidig har regionen et stort uutnyttet potensial for ytterligere samarbeid på en rekke områder.

Den fysiske adkomsten til Bakkenteigen er i dag dessverre kronglete. I aksen Tønsberg – Horten er tilgjengeligheten og kollektivtrafikken god. For studenter, medarbeidere, samarbeidspartnere og pendlere som kommer andre steder fra, er det verre. Dette er en stor utfordring både for dagens virksomhet og for videre utvikling av høyere utdanning og forskning i Horten og i Vestfold. Dersom USN campus Vestfold blir stående uten en forbedret veiløsning, ser vi at det vil utgjøre en betydelig fare for campus Vestfold sin utvikling på mellomlang og lang sikt. For store deler av vestfoldsamfunnet er for eksempel allerede i dag våre studiesteder i Porsgrunn og Drammen mer tilgjengelige for studenter gjennom offentlig kommunikasjon.

Den planlagte veien vil gjøre tilgjengeligheten til universitetet bedre, både for syklende, kollektivreisende og bilister. Veien blir kortere, og den vil bli tilrettelagt for (selvkjørende) shuttlebuss, noe som gjør det enklere å benytte tog til og fra campus. Bilister kan ankomme fra E18 uten å kjøre gjennom Kirkebakken. Veiløsningen vil åpne for etablering av attraktive boligtomter i Tonsåsen, og ikke minst åpner den for næringsetableringer i tilknytning til campusområdet. Veien vil også gjøre det enklere for utrykningskjøretøyer å komme inn på campusområdet. Beredskapsmessig er det betydelig risiko knyttet til at det kun er én smal adkomst til et område med så stor aktivitet. Selv et mindre uhell kan stenge innkjøringen fullstendig.

USN har stor forståelse for at en så betydelig kostnad kan virke avskrekkende når investeringer skal prioriteres i en trang kommuneøkonomi. Vi oppfordrer likevel Horten kommune og nye Vestfold fylkeskommune på det sterkeste til å ha et blikkfeste litt lenger fremme enn årets og neste års budsjett. Å sikre USNs studiested i Vestfold de beste rammebetingelser for en fremtidig god utvikling, vil være avgjørende for Vestfoldsamfunnets videre vekst og utvikling. For oss er det etter sju år viktig med en avklaring da dimensjonering og videre utvikling av våre studiesteder nå står på dagsorden.

En ny vei til universitetsområdet vil kunne gi nye muligheter for universitetets fagmiljøer og universitetets samarbeidspartnere. USN ser selvsagt at området nord for campus har verdifulle naturkvaliteter som må ivaretas i den videre utviklingen. Sammen med Horten kommune er vi opptatt av å finne løsninger som innebærer at veien bygges så skånsomt som mulig, slik at natur og matjord i minst mulig grad blir berørt. Vi mener at det er mulig å finne løsninger som både legger til rette for videreutvikling av universitetet som motor for grønn regional verdiskaping og gode velferdstjenester, Horten som universitetsby og Vestfold som universitetsfylke, samtidig som viktige naturområder bevares.