I sin leder den 8. april, strør redaktøren i FD om seg med påstander om at alle fra Høyre og Frp lyver. Han refererer til de partiprogrammene som både kandidater fra Høyre, og fra Frp gikk til valg på ved sist stortingsvalg, da Arbeiderpartiet tapte regjeringsmakten. 

Den regjeringen som ble skiftet ut, hadde bak seg en periode på 8 år, hvor Finnmark ble totalt oversett. Vi fikk høre om en "nordområdesatsing" som ifølge Arbeiderpartiets leder, Jonas Gahr Støre skulle sette fart i sakene i Nord-Norge, men hva skjedde.? Når noen forsøkte å finne denne "Nordområdesatsingen", var det ingen som kunne få øye på den, og slett ikke noen prosjekter som kunne fortelle oss at noe var på gang. Den forrige regjeringen vridde seg som en orm når spørsmålet kom opp, og etter hvert innrømte de nesten, men bare nesten at hele satsingen var en "papirøvelse."

På samme tid, kom vår egen Helga Pedersen som en politisk rakett inn på arenaen, Hun ble fiskeriminister, og her skulle det satses. Den første satsingen ble på Aker og Kjell Inge Røkke som storreder av ferskfisktrålere. Dette skulle bli Finnmarks lykke. Men, det ble ingen. De brukene med trålkonsesjoner, som de ordnet for en billig penge til sin "partikamerat" ble etter tur lagt ned eller driften ble så liten, at den hadde marginal betydning for de samfunnene som ble rammet. 

Aker hadde fått det som de ville, de hadde fått dispensasjon fra deltakerloven til å eie 26 ferskfisktrålkonsesjoner og de bedriftene som ifølge den opprinnelige konsesjonen skulle ha fisken. Da hadde Arbeiderpartiet punktert den tilbudsplikten som Ludvigsen innførte, og her var det bare for Akers representanter å tilby fisken på ene siden av bordet, for så å løpe rundt til andre siden å si, nei den fisken vil vi ikke ha. Og trålerrederiene det var snakk om, fikk sine styremedlemmer utelukkende fra Arbeiderpartiet lokalt, slik at de ble medskyldige i alle krumspring trålerrederiene måtte foreta. 

Da Helga P. Trakk seg som fiskeriminister, ble hun jo også nestleder i partiet. Fiskeriministerposten gikk til en som kunne følge opp hennes arbeide, og den nye ministeren ble rekruttert rett fra Aker`s styrerom. 

Hun sørget for at alle klager over brudd på leverings og tilbudsplikt havnet i en dyp skuff, og ikke ble behandlet. 

Med dette var både leveringsplikten driveplikten og tilbudsplikten en saga blott, og om vi skal innlemme denne satsingen, som en del av "Nordområdesatsingen" var den kanskje vellykket, men ikke for oss i Finnmark. For Røkke ble profitten på flere hundre millioner kroner. Vi kan trygt si, at det ikke er dagens fiskeriminister som opphever pliktene til trålerne, det ble gjort for 5–6 år siden av dyktige politikere fra Ap, men dyktige for hvem? Ikke Finnmark i hvert fall. 

Når så enkelte Arbeiderpartiordførere maner til et kystopprør mot fiskeriministerens forslag, lyder ropet litt hult, hva er vitsen i å sloss for noe som gikk tapt for 5–6 år siden? Etter at damene Pedersen og Hansen hadde gjort sitt i Fiskeridepartementet, var faktisk leverings og tilbudsplikt opphevet. Dette ble grundig bekreftet ved at den siste ministeren der fra Arbeiderpartiet unnlot å behandle noen av de klager som gikk på brudd på bestemmelsene, og slik skapte presedens for at det ikke lengre eksisterte noen slik plikt. 

Man kan vel kalle all den "Nordområdesatsingen" som Arbeiderpartiet skrøt sånn av i tiden fra 2005- 2013, var en fiasko, men så er det store spørsmålet om man kan kalle dette for løgn fra Jonas G. Støre?

I løpet av de to perioder hvor Stoltenberg var regjeringssjef, ble det nesten ikke bygd noen veier i Finnmark, de veiene vi hadde, som flesteparten var omkring 50 år gamle, ble ikke vedlikeholdt, og nye prosjekter totalt fraværende. 

Da har faktisk Frp, i løpet av 3 år, vist at det går an å bygge veier, og når redaktøren i FD nesten fnyser av hva man har fått til, er det å bemerke at det er mange ganger hva man fikk til under de 8 årene Arbeiderpartiet satt med styringen. Da var den årlige veisatsingen begrenset til ca. 40–50 km med tynn ny asfalt på gamle veier, hvorav mesteparten ble lagt nær veivesenets kontorer som ligger for det meste i Alta kommune. Når det gjelder flyplassatsingen, så har vel verken Høyre eller Frp lovet Alta noen baneforlengelse, tvert imot, Avinor har sagt at dette IKKE er nødvendig. Når det gjelder Hammerfest lufthavn, er denne i en særstilling. Når målingene er ferdig, til sommeren, vil det bli tatt en avgjørelse. Vi ser frem til at samferdselsministeren besøker Hammerfest med henblikk på å selv se på lufthavnproblemene vi snakker om. Besøket er den 20. April, altså om noen dager, så får vi vente med å stemple noen for å være løgnere til vi vet hva vi snakker om. Det som i hvert fall er sikkert, er at de to kommunene som satte ned et flyplassutvalgfor mange år siden, et utvalg preget av deltakere fra samme parti, fra begge kommuner, har så absolutt ikke gjort jobben sin. Utvalget ble satt ned i 2011, og holdt et konstituerende møte, etter det ingenting, ikke ett eneste møte det går å finne referat fra, altså man ble passivisert, alt på det konstituerende møte, behøver jeg å fortelle hvor ordførerne i disse to kommunene kommer fra?

Jeg mente man burde ta tak i saken, og forlange at TØI måtte gjøre om jobben de hadde gjort med den samfunnsøkonomiske analysen for Hammerfest lufthavn, og få ministerens oppmerksomhet omkring hele saken, det hadde ikke Hammerfest varaordfører noe imot, men da måtte jeg betale reise og møteutgifter selv, fikk jeg som svar. Det blir vanskelig når man er pensjonist, og ikke har ordførerlønn i 800 tusen kroners klassen å leve av. Hvis noen fra Ap, synes innsatsen er for liten, burde de i hvert fall ikke anklage Høyre og Frp for unnfallenhet, og slett ikke for løgn, det gjelder også redaktøren i FD. Partiene Høyre og Frp har styrt en mindretallsregjering, og ingen av partiene har hatt nok mandater til å få igjennom sin egen politikk slik de har i partiprogrammene. To små partier har sørget for at deres prosjekter har spist opp det meste i statsbudsjettet som kunne vært brukt til både samferdsel og andre gode tiltak. Arbeiderpartiet har konsekvent stemt nei til alle gode forslag fra regjeringen, uansett innhold, så hvis noen skal klandres, blir det ikke de to representantene fra Finnmark som redaktøren henger ut, der følger han nestlederen i Arbeiderpartiet til punkt og prikke, hun oppfordret jo alle partimedlemmer til å sverte den nåværende regjeringen som best man kan, det skulle visstnok være det viktigste for partiets ledelse. . Angrepet på personene er skammelig, og alle som kan litt om politikk, vet at ei mindretallsregjering må støtte seg på andre partier, og da hjelper det ikke med gode ønsker om god politikk i eget program, man må inngå kompromisser det kan være vanskelig å svelge. I den sammenheng er vel Arbeiderpartiet det dårligste alternativet, de beviste over 8 år at når de snakker om "Nordområdesatsing" så er dette en papirøvelse som bare foregår i politiske kretser i departementene og på Stortinget, til Finnmark kommer det ingenting av hva løftene kunne forespeile, ikke engang en eneste meter vei, tunnel eller flyplass, selv i deres siste NTP.

Mannen bak "Nordområdesatsingen" er ingen ringere enn Jonas Gahr Støre.