Det er en viktig symboleffekt av å ha Kystradioen samlokalisert med Vardø sjøtrafikksentral, som har nasjonal havovervåkning som primær oppgave. Spesielt i nordområdene som viser økt aktivitet både innenfor fiskeri, og petroleumsrelatert virksomhet, shipping fra Russland via den Nordlige Sjørute. Det å ha en Kystradio i nord og i nærheten av Russland viser at Norge viser aktivitet og vilje i nord. Samt at Vardø Radio har hatt ett godt og tett samarbeid med Murmansk redningssentral selv under den kalde krigen.

Nedleggelse av Vardø Radio viser det motsatte av Nordområdesatsing.

Telenor kystradio mister den store gevinsten med å være samlokalisert med Vardø sjøtrafikksentral da begge parter har meget god nytte av felles kompetanse. Vardø Radio får god hjelp og støtte fra Sjøtrafikksentralen ved hendelser når de er samlokalisert. Sjøtrafikksentralen har til enhver tid 2 til 3 mann på aktiv vakt med mange års maritim erfaring, de er Sjøkapteiner. Operatørene ved sjøtrafikksentralene er på vakt hverdag, døgnet rundt og hele året.

De har oversikt over hele det maritime trafikkbildet til enhver tid.

I tillegg er de i førstelinjeberedskapen til Kystverket og erfaren på å håndtere ulykker og hendelser til sjøs i samarbeide med Kystradioene, Hovedredningssentralene og Forsvaret/Kystvakten i hele Norge.

Vardø Radio har mange eksempler på at samhandling mellom Vardø Radio og Sjøtrafikksentralen har vært en avgjørende faktor ved flere redningsaksjoner.

Vardø sjøtrafikksentral mister sine ”ører” i området Troms, Finnmark, Barentshavet, Russland og den Nordlige Sjørute(Nordøst Passasjen). Dette gjelder både over VHF samband og MF samband (kort og lang rekkevidde). Dette gjør igjen at sjøtrafikksentralen mister en del av feelingen med det som hender i nordområdene. Når en er samlokalisert kan sjøtrafikksentralen være tidligere og tettere involvert i hendelsene. Sjøtrafikksentralen har mange tilfeller der de har kunnet gripe inn pga. ”bekymrings” samtaler over VHF og har dermed kunnet gått tidlig inn i situasjonen og da hindret større ulykker/hendelser.(Flere av hendelsen har ikke kommet fram i media) Denne muligheten forsvinner når Vardø Radio legges ned. Til opplysning så lytter ikke Vardø sjøtrafikksentral aktivt på VHF nød kanalen, men det gjør Kystradioene l for dem.

Å så til dere Per Willy Amundsen og Terje Hammer Justisminister og som direktør i Telenor Maritim Radio. Argumenterer med viktigheten av samlokalisering av Kystradioene med Hovedredningssentralene er lik kvalitet på sikkerheten.

De tar ikke med at i dag er 2 av de Kystradiostasjonene(Tjøme radio og Vardø Radio) som er foreslått nedlagt er samlokalisert med Kystverkets sjøtrafikksentraler.  Disse har til enhver tid fullstendig oversikt over hva som befinner seg av ressurser på havet i områdene til Kystradioene.

Sjøtrafikksentralene bistår Hovedredningssentralene i veldig stor grad i redningsaksjoner til havs.

Når en hendelse oppstår så trykker Kystradioen inn en knapp og all samband over VHF /MF nød kanalen kan da lyttes av i Hovedredningssentralen i deres operasjonsrom.

En må også huske på at det er bare noen få prosent av arbeidet til en kystradiooperatør som har med redningsaksjoner å gjøre.

Kystradioen har aldri blitt konfrontert med at de ikke har kvalitet på deres arbeid under rednings aksjoner, tvert imot så har Hovedredningssentralens redningsledere roset operatørene for å være proaktiv og kreative. De kjenner seg ikke igjen om at det er De(redningsledere) som ønsker denne omorganiseringen. Men ledelsen og justis Dep. Ved krevende og langvarige hendelser er det fult mulig å overta en aksjon fra en annen kystradiostasjon vis det viser seg at dette er noe større.

Man kan saktens undre seg over hvorfor man putter en redningssentral og en kystradio stasjon i Bodø opp i 6 og 7 etasje med restauranter i 1 etg. Som ved flere anledninger har medført brann og som igjen resultert i evakuering av bygget. Her er det vel HRS og Bodø Radio som burde flyttes.

Etter de vi kjenner til så er det kun en (1) operatør fra Vardø Radio som ønsker jobb i Bodø. Erfaringsoverføring av lokalkunnskap som kan overføres til Bodø blir forsvinnende liten når det kun er en av i alt 20 operatører som burde ha denne lokalkunnskapen. Dette blir igjen en kraftig reduksjon på kvalitet som igjen vil måtte gå utover sikkerheten uavhengig av elektroniske hjelpemidler. Tiden det tar å «finne» eks. andre tilgjengelige ressurser vil øke kraftig og det medfører en økt risiko for at hjelpen kommer senere fram. Dette har vi mange eksempler på der Vardø Radios operatører har gått «ut av boksen» og løst situasjoner med hjelp av bekjentskaper og lokalkunnskaper. Eks. Båt i drift utenfor moloen i Berlevåg 200 meter fra molo. Ingen båter svarer på anrop, redningsskøyta ligger i Båtsfjord. Kystradio operatør ringer en betjent han vet jobber ved en lokal bedrift i Berlevåg som har tilgjengelige ressurser. Båt og mannskap blir berget. Og mange flere eksempler finnes.

Dekningsdirektør i Telenor Mobil, Bjørn Amundsen sier! «En må også i fremtiden forvente brudd i fiberkabler og datasamband (digitalt samband) i Nord Norge».  Dette er hentet fra hans nylige uttalelser.

Da hjelper det lite med lengre avstand fra operasjonsrom i Bodø til antennene på Troms og Finnmarkskysten. Mellom Bodø og Finnmarkskysten finnes det i enkelte områder kun en fiberkabel der all samband skal igjennom. Redundansen *( I teknisk forhold er redundans dupliseringen av kritiske komponenter og funksjoner av et system med den hensikt å øke påliteligheten til systemet) i den nye tekniske løsningen som Hammer skryter av, forsvinner den i samme fiberkabel ved brudd. Dette gjør at sikkerheten ikke blir godt nok i varetatt, stikk i strid med hva Hammer og Amundsen uttaler.

John Smits sier at Meteorologiske Institutt har hatt målinger i Vardø siden 1829. Og at måleserien fra Vardø Radio er lang, og meget verdifull som dokumentasjon på klimaet og klimaets utvikling i en del av landet med så og si arktisk klima. Selv om en del av målingene kan utføres automatisk er værobservatørenes bidrag i form av observasjoner av skyer, sikt, nedbør etc. av stor verdi både i den daglige værvarsling og i kartleggingen av klimaet. Observasjonene som utføres av observatørene ved Vardø Radio holder i dag høy kvalitet, og det vil være et tap å miste disse. Eks. Vardø radio tar kontakt med Hurtigruten på vei inn til Vardø Havn om natten dårlig sikt og tidvis mye vind. Operatør spør om de virkelig har tenkt å anløpe Vardø i dette været? Vi har full storm i kastene (Værstasjonen til Vardø Havn var ute av drift). En stund etterpå kontakter Hurtigruten Vardø Radio og takker for denne advarselen. Og det ble bekreftet at vi forhindret at skipet ville ha fått problemer inne havnen denne natten. Hurtigruten bruker jevnlig å kontakte Vardø radio for å undersøke værforholdene.

Skal vi tillate at ett privat selskap får bestemme over Norges distriktspolitikk og sikkerheten til de sjøfarende?

Telenor Kystradio gir arbeiderene på de nedlegnings truede stasjoner under 4 uker på å bestemme seg for å bli med eller ta sluttpakke. Flyttingen skal skje i romjulen og nyttårsfeiringen. Midt i ett skoleår for barna våre. Opptaks tid for barnehageplass de minste barna er i mars, med tildeling av plass i august. Dette er noe som flere av oss ikke kan forholde oss til. De fleste av oss blir igjen i Vardø, Tjøme og Florø.