I oktober advarte vi sterkt mot å la samferdselssektoren betale regningen for dårlig drift i Finnmark fylkeskommune. De som styrer i Finnmark fylkesting med Arbeiderpartiet i spissen valgte imidlertid å gjøre akkurat det.

LES OGSÅ: – Må vi snart alle asfaltere selv?

Reaksjonene har ikke latt vente på seg. Pensjonerte Wiggo Fossmo i Hammerfest er blant dem som straffes i det nye regimet, fordi han ikke har smarttelefon. – Hvor har de brukt pengene, er det noen rettssaker fylkeskommunen må betale for, spør Wiggo.

LES SAKEN: Pensjonerte Wiggo fortviler: – Hvor har de brukt pengene, er det noen rettssaker fylkeskommunen må betale for?

Han er ikke den eneste som er frustrert over de nye billettprisene. Kommentarfeltene på nettet har formelig flommet over av sinne og skuffelse. Folk kan ikke forstå at disse prisøkningene harmonerer med ønsket om at flere skal reise kollektivt.

Det gjør det jo heller ikke. Med de nye prisene risikerer man å måtte betale opp til 86 kroner for en reise internt i Alta. En 17-åring Altaposten var i kontakt med fikk presentert en slik sjokkregning. Konsekvensen er at det blir rimeligere å bruke privatbilen, og det kommer selvfølgelig flere til å gjøre av makelige hensyn. Det er langt enklere å kjøre egen bil, og om man ikke heller får fordelene med økonomisk besparelse, vil folk i større og større grad velge det bort, med den konsekvens at man kjører tomme busser rundt i byene og inntektene til fylkeskommunen vil gå ned. Da er vinningen gått opp i spinningen.

Det er ikke lengre siden enn 1.1.2016 at forrige "samferdselsskandale" inntraff. Da hadde man kastet om på hele rutetilbudet uten at det da var kommunisert ut på en god måte. Det var opprør, hvor folk mistet tilbudene, sto uten venterom med lang ventetid ute og det var rutetider som på ingen måte var gjennomtenkte. Folk var i regelrett opprør.

Også denne gang har informasjonen om det nye prisregimet vært altfor dårlig kommunisert. For mange ble dette et kraftig sjokk på årets første arbeidsdag, og det bærer nok også reaksjonene preg av. Busspassasjerene er ikke de eneste som er rammet, også hurtigbåtreisende og fergepassasjerer har fått kjenne på prisøkningen på kroppen. En opprørt passasjer som tok kontakt med redaksjonen hadde bodd 30 år i Oslo. Hun sa at der varslet man prisøkning på en krone i januar, og gjennomførte i mars. Hun var sjokkert og mente opplegget var lite gjennomtenkt og dårlig bearbeidet.

Det skal knipes inn på driftsbudsjettet til fylkeskommunen, og samferdsel ble sett ut som salderingspost. Det betyr ikke at det ikke brukes penger. En gjennomgang økonominettstedet Nord24 har gjort, viser at gjelden til Finnmark fylke er vedtatt å øke fra 2,1 til 4,3 milliarder kroner i perioden 2019-2022 dersom alle de prosjektene som har fått tilslutning fra politikerne igangsettes. Her ligger blant annet kjøp av ferge og ny vei fra Båtsfjord til Tana som store utgiftsposter. Troms på sin side har vedtatt ny videregående skole i Harstad og i Tromsø, starte opp prosjektet Langsundforbindelsen og en stor oppgradering av tuneller i fylket. Her økes gjelden fra 2,4 til 4,4 milliarder kroner de neste fire årene.

Det er imidlertid svært positivt å registrere at Ap og SV nå har snudd i saken. De innrømmer dårlig arbeid og skal se på saken på nytt. Det er bra.

– Vi har ikke gjort gode nok vurderinger, rett og slett og det har vært en uheldig økning på takstene. Vi håper jo folk skal ha periodekort, men vi ser at det kommer til å være personer som kjøper enkeltbilletter også. Vi ønsker fortsatt en økning av bruken på kollektivtilbudet i Finnmark, og da må vi gjøre noe. Signalet er at denne taksten må ned, sier Bakken til iFinnmark.

Det er problematisk at fylkeskommunen ikke gjør gode nok vurderinger i forkant av slike justeringer. Man må bare håpe at det tas lærdom slik at politikerne gjør jobben neste gang og kvalitetssikrer de endringer man gjør før man setter i verk endringene ut mot publikum.