Venstre skjønner ikke forskjellen på Norge og Sverige når det gjelder flypassasjeravgift og kommunikasjon.

Norge er et langstrakt land med jernbane bare fra Sør til omtrent midten av landet. Den nordlige del av landet Norge har ingen jernbane og veiutbyggingen ligger fortsatt langt bak nabolandet Sverige.

Likevel ønsker Venstre at vi skal være et ledende land, med de høyeste flypassasjeravgifter i Europa.

Kjære Trine & Co, tenk dere om. For oss som ikke bor omkring hovedstaden, eller Trondheim, Bergen, Stavanger, er faktisk SAS, Widerøe og Norwegian de som utfører tjenesten som tilsvarer både Bergensbanen og Nordlandsbanen. Vi har ingen alternativer.

NSB hadde et dieselforbruk på omkring 65 millioner liter for et par år siden, men det teller visstnok ikke.

Bruk bussen, kan dere kanskje foreslå. Men med den kraftige sentralisering vi har opplevd de 20 siste år, en tendens som så absolutt ikke har avtatt de siste 5-6 år, er også vi tett knyttet mot mer sentrale strøk, og i ytterste konsekvens, mot Osloområdet, og dit går det ingen buss.

For oss er ikke bussen et alternativ. Det går ikke ekspressruter, hverken fra Hammerfest, Alta, eller Kirkenes, til hovedstaden der sør. Siden vi er så få her nord, så er det svært mange som på grunn av sin sykdom må oppsøke sykehus som ligger enten en times flytur unna, eller alternativt 500 kilometers biltur. Bilen har dere sørget for at er nå så belagt med avgifter at også den begynner å bli dyr å bruke ute i distriktene, og erstatning med mer miljøvennlig transport har uteblitt, i alle fall fra midten av Norge og nordover.

Så det alternativet som står igjen, når Venstres «miljøavgifter» er innført, er å bruke beina.

Hurtigruta, som skulle være vår «jernbane» nordover, er ikke særlig aktuell lengre. Distansereiser er fortsatt en mulighet, men siden turen fra Finnmark til Trondheim, hvor man kan gå over på tog, tar minst 3 dager, er det en fordel at man kan få en lugar å sove på. Det viser seg stort sett å være en umulighet. All kapasitet er solgt på forhånd til rundreisepassasjerer fra det store utland.

Alternativet til Venstres skremselspolitikk for «miljøet» er som sagt å bruke beina. Da er vi tilbake cirka 150 år, og vi må, som våre forfedre, velge korteste vei når vi skal gå sørover til de sentrale strøk. Den veien går igjennom Sverige.

Sverige har både et godt utbygd jernbanenett og veier som selv for 40 år siden var betydelig bedre enn våre i dag, Et bussnettverk som går igjennom hele landet, og det de kanskje har mindre av, er flyruter. Men, der er faktisk mer miljøvennlige valg en mulighet. Dessverre er det ikke slik i Norge. Venstre har utviklet sin miljøpolitikk gjennom å ha blikket konsentrert omkring egen navle. Midt i den navlen, ligger østlandsområdet med sine jernbaner, trikker, T- baner osv. som går til og fra områdene omkring, og er et reelt alternativ. Man har også sørget for at de som har god råd i dette området, kan kjøpe elbiler moms- og avgiftsfritt, og kjøre i gratis kollektivfelt.

Hvorfor gjør ikke vi det samme, og kjøper elbiler?

Jo, å kjøre elbil i Finnmark er ren risikosport. Du risikerer å bli stående på fjellet, i minus 40 grader, uten strøm på bilen. Ladestasjoner med ladepunkter, som det er på strekningen Oslo -Kragerø, en strekning på under 20 mil, finnes 278 av tilgjengelig, har vi ikke her nord noe særlig av, men skal vi noe sted, er vi stort sett avhengig av fly da, selv innafor fylket.

Til vår nye fylkeshovedstad Tromsø, fra Hammerfest hvor jeg bor, vil det ta minst 4-5 dager å gå, eller en sykkeltur på cirka 2 døgn, eller hvis man har seilbåt, vil de 130 nautiske mil ta minst 1,5 døgn med god vind. Til Oslo??? Det tør jeg ikke å tenke på hvis man skal reise i Norge, da blir turen ned til Svensk jernbane den korteste, bare sånn ca 800 kilometer, derfra kan vi reise med tog. Så de miljømessig bedre alternativene, fins ikke, men avgiften??? Den må vi betale.