I en pressemelding fredag melder Bakken at Finnmark får 456 millioner kroner mindre i året i ny NTP.

- Det er resultatet når årlig snittramme for riksveg, rassikring og fiskerihavner i Nasjonal transportplan 2018-23 sammenlignes med dagens transportplan, sier han.

LES OGSÅ: Geir Ove Bakken: – Regjeringen uten ambisjoner for NTP i Finnmark

- Fra 614 mill til 95 mill

Videre sier han at kuttet i regjeringens forslag til Najsonal transportplan er spesielt drastisk på riksveger.

- Der går vi fra 614 millioner kroner i årlig snitt, til 95 millioner kroner.

I pressemeldingen oppsummerer Bakken den nye NTP-rammen for Finnmark på følgende måte:

  • «Ingen nye riksvegprosjekter før 2024: Riksveger tildeles 569 mill. kr i 2018 – 2023 (seks år). Årlig snittramme på 95 mill. kr utgjør kun 15 % av snittrammen fra forrige periode. Totalrammen i 2014-17 (fire år) var på 2457 mill. kr med et årlig snitt på 614 mill. kr.

    Dette betyr ingen nye riksvegprosjekt i Finnmark før 2024. Kun ferdigstillelse av Alta vest, Tana bru og E 105 Kirkenes i 2018-23.»

  • «Fiskerihavner får 98 millioner kroner i 2018-2023: En årlig snittramme på 16 mill. kr utgjør kun 26 % sammenlignet med forrige periode. Totalrammen i 2014-17 kr (fire år) var på 240 mill. kr, med et årlig snitt på 60 mill. kr.

    Dette gir ingen nye fiskerihavnprosjekt før etter 2024. Kun ferdigstillelse av Båtsfjord og Mehamn i 2018-23.»

  • «Rassikring av Skarvbergtunell: Ny Skarvebergtunell får 765 mill. kr i rassikringsmidler 2018-23 (seks år). Det gir en årlig snittramme på 127 mill. kr. Det er en betydelig økning fra NTP for 2014-17, som ikke hadde større rassikringsprosjekt.»

LES OGSÅ: – Utvikling satt på vent