Når busslaster med pendlere kommer til Storskog kan samtidig som tollerne får unna ordinær trafikk, blir det ifølge politimesteren vanskelig å holde rede på alle reisende.

– Vi får ganske kaotiske tilstander. For halvannen uke siden var det ekstremt. Jeg føler meg ikke komfortabel med situasjonen, i forhold til å ivareta Norges Schengen-forpliktelser, sier Ellen Katrine Hætta.

Stasjonen har ingen fysiske sperringer til å sile reisende eller holde dem igjen. Slik vil Hætta ha det. Veien til Russland er åpen; det 200 meter lange grensegjerdet er ikke lukket.

– Det er vanskelig å være sikker på om alle blir kontrollert. Til tross for ekstra bemanning er det utfordrende å vite hvem som har vært inne og blitt kontrollert. I tillegg drar kjøretøy inn og ut, forteller politimesteren. 

LES OGSÅ: Ikke penger til ny grensestasjon: – Det er veldig tragisk

(Artikkelen fortsetter under bildet)

 

Pengespørsmål

Justisminister Per Willy Amundsen (Frp) var i Kirkenes tirsdag. Han roste innsatsen politiet gjorde på grensen under asylkrisen i 2015, uten å love penger til større grensestasjon.

– Jeg ser de påpekte utfordringene med hensyn til ny bygning. Det tar jeg med meg. Det er viktig å se med egne øyne og få tilbakemeldinger fra de med skoen på, sa ministeren etter besøket på Storskog.

– Har vi behov for en ny grensestasjon?

– Jeg forstår at man ønsker å få gjennomslag for det, svarte Amundsen.

– Så du har inntrykk av at her er det behov for ny grensestasjon?

– Jeg har forståelse for at man ønsker å løfte den problemstillingen. Så er det flere andre hensyn som må ivaretas, og alltid bevilling- og budsjettspørsmål. Men det er veldig nyttig å få sett dette med egne øyne.

Politimesteren sier hun er glad justisministeren ser behovet for et nytt bygg.

LES OGSÅ: Når den blå streken går oppover, følger omsetningen til Yngve rett etter

(Artikkelen fortsetter under bildet)

 

Lover ingenting

Behovet for ny stasjon ble nevnt i regjeringserklæringen fra 2013. Byggingen er utredet, og satt på vent blant annet fordi norske myndigheter ønsker å se hvilke tiltak russerne gjør på sin side.

Heller ikke Arbeiderpartiet vil love å gå inn for snarlig byggestart. Jonas Gahr Støre (Ap) besøkte Kirkenes sent i februar, og uttalte seg blant annet om stasjonen.

– Det er ikke noen tvil om at allerede i dag er det et behov. Og med visjonen vi skal ha for trafikken over den norsk-russiske grensen, må vi ha en større og mer moderne stasjon enn i dag, sa Støre i februar.

 – Men nå har det jo vært utredninger, konsulentrapporter og KVU-er i mange år rundt dette. Hvorfor kan du ikke bare skjære gjennom og love at det skal bygges?

– Som med alt annet skal vi sette oss og gå gjennom dette når vi har regjeringsansvar, svarte Ap-lederen.

LES OGSÅ: Tør ikke love byggestart på Storskog – men mener han kan få forholdet til Russland varmt igjen

(Artikkelen fortsetter under bildet)

 

Trafikken øker

Dagens grensestasjon på Storskog ble sist utbygget i 2003, men har ikke kapasiteten som trengs for all trafikken de seinere årenes visumlettelser har medført.

Politiet registrerte 22.488 passeringer over Storskog i april; cirka sju prosent mer enn i april i fjor.

Av disse var 4.009 passeringer av norske grenseboere og 2.071 russiske grenseboere.

Så langt i år har det vært 86.068 passeringer over Storskog; en økning på cirka 16 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Det opplyser Finnmark politidistrikt.