Denne uken ble Insomnia-festivalen arrangert for 18. året på rad. Vanligvis ville de flydd inn artister fra hele verden, men grunnet koronasituasjonen lot det seg ikke gjøre å hente inn artister utenfor Norges grenser.

Løsningen på dette ble blant annet å få inn et Oslo-basert DJ-kollektiv, som både hadde spillejobb og workshop under festivalen.

DJ-kollektivet «3rd Space DJs» består av medlemmene Zena L. Williams, Refel Abeid og Dana Jdid. De har alle ulik kulturell bakgrunn. Jdid kommer fra Syria, Abeid fra Irak og Williams fra Jamaica. Dette gjenspeiles også i musikken de spiller.

– Jeg spiller for det meste reggae, mens Dana spiller musikk med et Midtøsten-preg. Vi har sammen konkludert med at Refel egentlig er limet i hele spillejobben, hun lager en fin overgang mellom våre ulike musikkstiler, sier Williams.

Ønsker å gi oppmerksomhet til ukjente artister

De forteller videre at de ikke bruker sin egenproduserte musikk under spillejobbene. De mikser istedenfor musikk som andre har produsert, men det er ikke helt vilkårlig hvilken ferdigprodusert musikk de velger.

– Vi bruker eksempelvis ferdigprodusert musikk fra ukjente DJ-er som bor i flyktningleirer. Grunnen til dette er at vi ønsker å løfte fram disse talentene som ellers ikke får så mye oppmerksomhet, sier Jdid.

Workshopen de hadde ble arrangert to ganger, og den hadde to ulike stasjoner. En stasjon hvor man fikk prøve seg på miksebordet, og en annen en hvor man skulle være med på å designe et DJ-bord.

BRUKER IKKE EGENPRODUSERT MUSIKK: Dana Jdid (avbildet) forteller at de ønsker å fremme ukjente artister sin musikk, før de produserer noe eget. Foto: Insomnia

De ønsket å transformere et eksisterende objekt til noe annet. For å kunne gjøre dette hadde Jdid med seg noe helt spesielt.

For 21 år siden kom hun og familien til Norge. Da tok faren hennes med seg mange av deres eiendeler fra Syria. Blant annet forskjellige typer tøy som skulle flettes på DJ-bordet, og navnet på det endelige produktet ble «The object».

– Deltakerne fikk også muligheten til å skrive et brev eller en beskjed på tøybitene som ble flettet inn. Det kunne minne om tidskapslene mange av oss gravde ned i hagen som barn, for så å ta opp neste sommer eller om noen år. Vi må ikke glemme å være litt barn av og til, sier Jdid.

Mer erfaring med miksebord i Tromsø

De forteller at det var annerledes å holde en slik workshop i Tromsø enn det i Oslo. Her opplevde de at flere folk som kom på workshopen hadde i det minste noe erfaring med å bruke et miksebord og mikse musikk. De tror grunnen til dette er at det er færre utesteder i Tromsø.

FOLK ER NØDT TIL Å VÆRE KREATIVE: DJ-kollektivet opplevde under workshopen at befolkningen i Tromsø har mer erfaring med miksebord enn de i Oslo har. Foto: Insomnia

– Folk er rett og slett nødt til å være kreativ når det kommer til fester og lignende. Vi fikk følelsen av at her arrangerer folk mer «gjør-det-selv»-fester. For dere er det en selvfølge å løse mangelen på utesteder ved eksempelvis å lære seg å bruke miksebord, sier Williams.