Vi er godt i gang med et år med mange spørsmålstegn, også når det gjelder utviklingen i mediemarkedet. Vi tror likevel på et godt løft – ja, et comeback i reklamemarkedet.

Vi i HS Media kan se tilbake på et sterkt 2020 også i markedet for reklame. Vi økte omsetningen fra 111,7 millioner kroner i 2019 til 120,5 millioner i 2020. Oppgangen for vår del var på åtte prosent.

Visst var mars og april 2020 blytunge med permitteringer og negative signaler. For vår del snudde det raskt – til langt bedre tider.

Samtidig er det mange som har slitt i reklamemarkedet, spesielt i andre og litt inn i tredje kvartal 2020. Det siste snaue halvåret i fjor kom det en lysning i deler av markedet.

De som har slitt mest i reklamemarkedet er de som lever av å samle folk – rent fysisk. Det er klart at kanaler som utendørs og kino har lidd ekstra store tap i året som vi har lagt bak oss. Og ser vi på event som reklamebærer, så har det vært mange tøffe stunder. Det forstår vi godt.

Ser vi på tallene fra Mediebyråforeningen, så var det en vanskelig vår, ja, et tøft 2020 som helhet for mange. Status etter første halvår 2020 var på minus 17,9 prosent. Fredag kom tallene til det samme Mediebarometeret – og som viste en nedgang i reklameomsetningen via mediebyråene på 11,7 prosent i 2020 sammenlignet med 2019.

Mediekanalen fagpresse var ned med 13,3 prosent i 2020 sammenlignet med året før. Ukepresse/magasiner har en nedgang på 29,4 prosent, ifølge Mediebarometeret. Det er ikke tall man kan glede seg over.

Samtidig ser vi en avslutning av reklameåret, siste halvår, som bærer bud om bedre tider. Reklameinvesteringene har fått bedre fart i andre del av 2020. Negativitet er snudd til svak positivitet. Stadig flere har troen – tydeligvis også annonsørene.

Det er flere årsaker til at jeg er sterk i troen på at inneværende år får en pen økning i reklameomsetningen.

Koronasituasjonen blir det viktigste i forhold til utviklingen i reklamemarkedet. Selv om vi er inne i tunge tider med høy smitte både her til lands og i store deler av verden, så er det håp og positive forventninger takket være vaksineprosessen som er godt i gang. Men skulle vi få tilbakeslag og vaksine-problemer, så vil det lett påvirke reklamemarkedet i en negativ retning.

Men koronasituasjonen vil være det førende element for annonsemarkedet i år. Alt tyder på at ting blir langt bedre, i alle fall fra våren og sommeren av. Det synes det også som markedet reflekterer. Vi ser børsrekorder over store deler av verden, inkludert totalindeksen på Oslo Børs som passerte 1.000 poeng grensen for første gang i historien den 8. januar. Vi har en lav rente – og selv om koronasituasjonen setter sine kraftige og negative spor i økonomien, så er det lyspunkter. Faktisk mange positive elementer.

Erfaring fra tidligere kriser viser også at økonomien evner å komme raskere enn forventet. Det er også HS Media sin erfaring fra finanskrisen i 2009, hvor reklamesalget kom seg raskt året etter.

Og det er noen markeder som jeg har større tro på enn andre. Jeg opplever bilindustrien som langt mer positiv i forhold til annonsørmarkedet. De skal ut å selge – og da spesielt el-biler. De vil vise sin konkurransekraft mot Tesla med flere.

Og dagligvare kommer heller ikke til å ligge på latsiden i annonsemarkedet. Folk trenger mat – og mange har mye penger.

I forbrukermarkedet er det mange som har spart mye penger. De har måttet droppe ferie med mer – og har mye penger som de ønsker å bruke. På den andre siden har man de som er blitt permitterte og som har mistet jobben sin. De opplever en helt annen situasjon.

Det er likevel grunn til å tenke positivt – også når det gjelder reklameåret 2021. Om markedet henter seg helt inn, skal vi være forsiktig med å si.

Vi opplever også en oppgang. Våre titler innen digital og print, totalt 70 titler innen fagmedier og massemedier, er i skrivende stund på samme nivå som på samme tid i fjor. Tilbakemeldingene er gode og positive. Det skjer noe, og det positivt. Det vil vi merke utover året.

Det er grunn til å tro på oppgang!