Det er lett å bli lurt når ferien planlegges.

«Kun et rom igjen» eller «få seter igjen på dette flyet». Disse påstandene er ofte usanne, viser en ny EU-undersøkelse.

Mange nordmenn bruker påsken til å planlegge sommerferien eller en storbyweekend via ulike nettsider som frister med lave priser på hotell og reise, skriver nettstedet Siste.no.

Felles for mange reisesider på nett er at det er vanskelig å få riktig prisinformasjon, og mange nettsteder presser på med meldinger om at tilbudet er begrenset eller at det er få plasser igjen.

I tillegg er prisen man ender opp med ofte mye høyere enn startprisen. Dette er i strid med EUs regelverk, og EU-kommisjonen har derfor undersøkt 352 nettsider.

Resultatet er nedslående. Nesten 70 prosent av nettsidene hadde upålitelig prising.

Velkjente metoder

Reise- og bookingsider på nett bruker velkjente metoder for å få oss på kroken. Det er derfor lurt å sjekke følgende:

- Prisene øker: Er prisen du ender opp med å betale den samme som prisen du fant opprinnelig? EU-undersøkelsen viser at hos hver tredje av de undersøkte nettstedene økte prisen underveis i bestillingsprosessen.

- Lokketilbud: Ett av fem tilbud viste seg å være rene lokketilbud som det ikke gikk an å bestille.

- Forvirrende prising: Hver tredje tilbud hadde uklar eller forvirrende prising.

- «Siste rom eller siste sete»: Slike påstander er ofte feil. En av fire slike meldinger viste seg kun å gjelde for eget nettsted, ikke for hotellet eller flyet som helhet.

I tillegg viser undersøkelsen at 20 prosent av nettselskapene ikke oppgir kontaktinformasjon. Like mange slurver også med brukeranmeldelser, slik at det er uklart om man kan stole på kundenes tilbakemeldinger.

– Vi vil nå følge opp selskapene som ikke følger regelverket, sier Ragnar Wiik som er daglig leder av Forbruker Europa hos Forbrukerrådet.

Sjekkliste

Her er Forbruker Europa og Forbrukerrådets liste for å unngå å betale for mye for turen eller bli lurt:

- Sjekk alltid flere nettsteder før du bestiller. Ofte er det enklest og billigst å bestille en flyreise eller hotell direkte.

- Det lønner seg å velge kjente reiseselskaper.

- Ta skjermdump underveis, slik at du holder oversikt. I tillegg har du dokumentasjon ved en eventuell klagesak i etterkant.

- Betal med kredittkort. Da har du kortgarantien på plass hvis det oppstår problemer. (ANB)