Byens to viktigste samferdselsprosjekter, RIKSVEI 19 OG KANALBROA, er lagt i fryseboksen av bevilgende myndigheter. Som kjent er riksvei 19 utelatt i ny transportplan og fylket signaliserer at de ikke har penger til ny kanalbro. For å komme ut av denne situasjonen, må vi bite i det sure eplet, det vil si vi må utarbeide en byplan som inneholder betalingsstasjoner for å kjøre visse strekninger.

Jeg har vært i mot bomstasjoner, som også mange andre her i byen er. Men realismen i meg sier at skal man oppnå noe, kan man ikke kjempe mot overmakta, og spesielt ikke mot de som sitter på pengesekken. Samferdselsministeren som er fra Fredrikstad er den som er ansvarlig for den nye transportplanen. Han burde kjenne byens problemer. Men det er tydelig at han ikke er venn av Moss. Han har uttalt at Moss burde være fornøyd med den dyre jernbanesatsingen som finner sted i byen. Vi er ikke utakknemlige, spesielt er vi glad for at pendlerne får et raskere og bedre tilbud. Men vi skal ikke glemme at jernbaneutbyggingen er statens eget prosjekt for å avlaste Oslos boligmangel ved hjelp av kortere reisetid. Jernbanen bidrar også til å redusere Norges klimautslipp hvis man får flere til å reise kollektivt. Skal vi blidgjøre staten er det tydelig at vi må være villige til å inngå et spleiselag, der Moss tar en del av byggekostnadene til ny Rv. 9

Vår nye fylkesordfører har fått tilbake et fylke som ikke har penger. I henhold til et brev fra fylkesordføreren til Moss kommune har fylket ikke penger til ny kanalbro. Vi blir anmodet om å utarbeide en byplan som inkluderer bompenger til å finansiere ny kanalbro. Frp reagerer kraftig på det formelle i saken. Etter min mening hjelper det så lite, realiteten er den samme. Fylket har ikke penger.

Nå må bystyret fatte et realistisk vedtak slik at de som skal forhandle for kommunen ikke må si nei til et hvert forslag om spleis. Fortsetter vi å si nei, vil ikke noe skje med Rv19 eller kanalbroa på mange år. Det er et realistisk alternativ, men er byen tjent med det?